سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

فـــاتـــح بغـــــــداد

    نظر

سه دور گفتگوی فشرده و حساس جمهوری اسلامی ایران و 1+5 سرانجام پنجشنبه شب به پایان رسید. افکار عمومی انتظار آن را داشت که در این دوره از مذاکرات، ایران و غرب به نتیجه قابل توجهی برسند، اما به گفته سعید جلیلی گفتگوهای بغداد ناتمام ماند. دور بعدی مذاکرات از تاریخ 29 و 30 خرداد ماه سال جاری در مسکو از سرگرفته خواهد شد.

 

 

اما همین مذاکراتی که به حسب ظاهر بی‌نتیجه ماند، خود، پیروزی‌های قابل توجهی را در عرصه دیپلماتیک برای کشورمان رقم زد. اولین نشان پیروزی جمهوری اسلامی ایران، انجام مذاکره در بغداد و زیر پرچم عراق بود. امروز بر هیچکس پوشیده نیست که کشور عراق، پس از سقوط صدام و اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از کشورش، به یک متحد سرسخت ایران و عضوی از جریان مقاومت اسلامی در منطقه تبدیل شده است. بنابراین، تغییر محل برگزاری مذاکرات از ژنو به استانبول و سپس به بغداد، خود نشان از برتری ژئوپولتیک ایران در خاورمیانه دارد.

از دیگر نشانه‌های برتری تیم مذاکره کننده کشورمان، اختلاف نظری است که در بین اعضای 1+5 به وجود آمده است. منابع غیر رسمی از اختلاف نظر نماینده آمریکا و نماینده روسیه در نحوه تعامل با ایران خبر میدادند. این اختلاف نظرها در عدم ارائه بسته مدون از سوی غرب و بسنده کردن به چند پیشنهاد شفاهی ظهور و بروز کرد که این مسئله بیانگر دست بالا و ثبات و اقتدار ایران در مذاکرات است. از جمله دلایل به وجود آمدن اختلاف در بین غربی‌ها میتوان به ثبات ایران که ناشی از درصد بالای مشارکت مردم در دو دور انتخابات مجلس نهم و موج جدید ضداسرائیلی در کشورهای عربی است، اشاره کرد.

در مقابل تزلزل و تشتت غربی‌ها، تیم مذاکره کننده ایرانی علاوه بر ایستادگی بر مواضع سازش ناپذیری و کوتاه نیامدن از حق خود، بسته‌ای پیشنهادی خود را ارائه کرد. غرب که انتظار چنین مسئله‌ای را داشت، با حالت واکنشی در مذاکرات حاضر شده بود، یعنی منتظر آن بودند که ببینند پیشنهادات ایران چیست که آن را قبول کنند یا رد کنند. اما از طرفی به دلیل پیش بینی درست غرب درباره اهمیت بسته پیشنهادی ایران و حساس بودن مسئله، تیم مذاکره کننده خود را در سطح پایین و با اختیارات محدود انتخاباب کرد تا نظردهی و تصمیم گیری راجع به این بسته را به زمان دیگری موکول کند و مجبور به تصمیم گیری آنی و عجولانه نشود. بدین جهت پس از پایان مذاکرات، کاترین اشتون در کنفرانس خبری حاضر میشود، اما به چند نکته کلی اشاره میکند و کنفرانس خبری خود را به سرعت پایان می‌بخشد، چرا که حرفی برای گفتن ندارد و هرگونه اظهار نظر ممکن است بعدا برای وی و اتحادیه اروپا دردسر ساز شود. در مقابل سعید جلیلی بیش از یک ساعت در کنفرانس خبری به تمامی سؤالات خبرنگاران به طور مفصل پاسخ میدهد. نحوه پاسخ گویی جلیلی به سؤالات خبرنگاران بین‌المللی طوری بود که تمامی حربه‌ها را از غربی‌ها گرفت. چرا که وی با استناد به قوانین ‌‌ان پی اتی و دیگر نهادهای بینی المللی که غربی‌ها از آن دم میزنند و بر آن تأکید دارند، حقانیت جمهوری اسلامی ایران را به اثبات رساند.

محل برگزاری دور بعدی مذاکرات نیز از جمله مسائل مطرح در مذاکرات بود، که طرف غربی ژنو را به میزبان پیشنهاد میدهد، اما تیم مذاکره کننده که در کوچکترین مسائل نیز حاضر به دادن امتیاز بی‌جهت نبود، این پیشنهاد را نپذیرفت و در نهایت مسکو به عنوان میزبان دور بعد مرضی الطرفین قرار میگیرد.

حال باید صبر کرد و دید گروه 1+5 با توجه به مقاومت چند ساله مردم ایران در مقابل تحریمها، کاهش درگیری‌های سوریه و تشدید مبارزات مردم بحرین و شیعیان عربستان، تا چه مقدار حاضر به خواسته‌های ایران تن دهد.