سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

لحظههای نفسگیر دو ضلع مجلس برای صندلی رئیس

درحالی که کمتر از 24 ساعت به آغاز به کار مجلس نهم باقی مانده است رایزنی‌های بسیار سنگینی در جلسات محفلی برای تعیین رئیس مجلس در حال وقوع است.?

حداقل دو جلسه اصلی عصر روز شنبه در مجلس فعلی و مجلس قدیم را باید محل تعیین تکلیف 4 سال آینده پارلمان ایران دانست.?

حامیان «علی لاریجانی» با دور زدن قانون نانوشته سیاست، بی خیال خیل بزرگ اصولگرایان مجلس شده‌اند و برای حفظ صندلی «رئیس»، برای لاریجانی جمع حدودا 30 نفره اصلاح طلبان را تغییر جنس داده و آنها را به اردوگاه خود راه داده اند.?

?«شجاعی کیاسری» از شمال و «کاظم جلالی» از شاهرود جای «باهنر» را از «تهران» گرفته اند تا «عینا» خواسته علی لاریجانی را اجرا کنند؛ به این ترتیب برای رئیس شدن مجدد «علی» و کنار زدن «غلامعلی» دور شدن از مرکز ثقل جریان موسوم به اصولگرایان که شامل 3 ضلع اصلی «ایثارگران-رهپویان»، «سنتی» و «پایداری» است مورد توجه ویژه قرار گرفته است.?

در واقع چون اکثریت قابل توجه اصولگرایان 220نفره‌ی مجلس حامی ریاست «حدادعادل» هستند، اقلیت «60 نفره»ی مستقلیون و اصلاح طلبان به یکباره در ادبیات سیاسی حامیان لاریجانی، «اصولگرا» شدند!?

?زاکانی، زارعی و جلالی به ترتیب 2 نفر اول از حامیان حداد و نفر آخر حامی لاریجانی، افسران این میدان جنگ هستند؛ دو نفر اول امروز جمعی زیادی از اصولگرایان را در ساختمان مشروطه دور هم جمع می کنند، زاکانی در این باره گفته است: برگزاری نشست فراکسیون اصولگرایان برای دور کردن مجلس نهم از مسائل حاشیه‌ای است تا بتوان پیش از تشکیل جلسه علنی مجلس برای انتخاب هیئت رئیسه موقت، یک لیست پیشنهادی را با تفاهم همه اصولگرایان داشته باشیم.

وی همچنین گفته است: شکل‌گیری فراکسیون اصولگرایان سنت بسیار حسنه‌ای بود که در مجلس هفتم و هشتم شکل گرفت از این رو انتظار می‌رود این موضوع در مجلس نهم نیز تکرار شود چراکه تشکیل فراکسیون اصولگرایان در راستای افزایش وحدت رویه در مجلس ضرورت دارد.

در عین حال جلسه شب گذشته فراکسیون رهروان ولایت با حضور علی لاریجانی و اعضای هیأت رئیسه این فراکسیون که تعداد آنها بین 15 الی 20 نفر بود، برگزار شد تا در این جلسه درخصوص نحوه اعضای هیأت رئیسه مجلس نهم رایزنی و گفتگو صورت گیرد.

یکی از اعضای موسس این فراکسیون که نخواسته نامش فاش شود گفته است: در این جلسه مقرر شد تمامی اعضای فراکسیون رهروان ولایت که بیش از 200 نفر هستند در جلسه فراکسیون فراگیر اصولگرایان که روز یکشنبه برگزار می‌شود شرکت نکنند و دیگر اینکه در این جلسه مقرر شده است همگی افراد فراکسیون رهروان ولایت تعهد اخلاقی دهند تا به تمامی اعضایی که به عنوان هیأت رئیسه آینده مجلس از سوی فراکسیون تعیین می‌شوند، در صحن علنی رای دهند.

در حالی که تشکیل فراکسیون واحد اصولگرایان از سوی حامیان لاریجانی نفی می شود الیاس نادران معتقد است که هیچ عاقل سیاسی در وجود یک فراکسیون واحد اصولگرایان تردیدی ندارد.

منتخب مردم تهران در مجلس نهم خاطرنشان کرد: ‌سابقه مجلس هفتم و هشتم نشان داده وجود فراکسیون قدرتمند اصولگرایی در مجلس ضرورت دارد، هرچند متاسفانه در مجلس هشتم به دلیل ناکارآمد شدن فراکسیون آسیب های جدی به حیثیت مجلس وارد شد.

اینها همه باعث شد تا بی‍ژن نوباوه در واکنشی انتقادی و با بیان اینکه فراکسیون رهروان ولایت بزرگترین خدمت را به انشقاق میان اصولگرایان مجلس نهم کرد، بگوید: عده‌ای از ترس محقق نشدن خواسته‌هایشان از تشکیل جبهه واحد اصولگرایی جلوگیری می‌کنند.


اما شاید این تمام ماجرا نباشد چه اینکه در میان حامیان اصلی علی لاریجانی اتفاق نظری بر روی تشکیل و یا عدم تشکیل فراکسیون واحد وجود ندارد و این دو دستگی در میان حامیان علی لاریجانی تا جائی است که محمد رضا باهنر که به لابی گری با نمایندگان برای ریاست لاریجانی شهره شده است از این منظر مخالف نظر کاظم جلالی است که بر تعدد فراکسیون ها اصرار دارد.

جلالی هم که گفته "معتقدم که آقای لاریجانی صددرصد رئیس مجلس می‌شود" گفت: ما فکر می‌کنیم اگر همه اصولگرایان مجلس در جایی جمع شوند و درمورد ریاست مجلس ملتزم شوند که یک رای استمزاجی بگیریم و همان رای را اجرا کنیم بهترین راهی است که می‌تواند انجام شود.