سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

\رویترز\ سخنان \اسماعیل هنیه\ را تحریف کرد

    نظر

خبرگزاری انگلیسی "رویترز" بار دیگر به حربه خود در "تحریف سخنان" مقامات کشورها متوسل شد و این بار از این حربه در مصاحبه با نخست وزیر دولت مردمی حماس استفاده کرد.

خبرگزاری فارس: "رویترز" سخنان "اسماعیل هنیه" را تحریف کرد
 خبرگزای انگلیسی رویترز روز گذشته مصاحبه‌ای را با نخست وزیر مردمی دولت حماس انجام داده بود و در این مصاحبه نظرات "اسماعیل هنیه" را درباره موضوعات مختلفی از جمله "ایران"، "اسرای فلسطینی"، "کابینه جدید اسرائیل" و "مقاومت گروه‌های فلسطینی" ‌ جویا شد.

این خبرگزاری در انتشار این خبر چه در بخش عربی و چه در بخش انگلیسی خود از تیتر مشابهی استفاده کرد.

"رویترز انگلیسی" برای سخنان هنیه این تیتر را انتخاب کرد: "حماس اعلام کرد که به خاطر ایران [با اسرائیل] جنگ نخواهد کرد.

"رویترز عربی" نیز این تیتر را برای خبر خود انتخاب کرد: " حماس اعلام کرد که هرگز برای ایران جنگ نخواهد کرد.

این خبرگزاری در ادامه خبر خود چه در بخش انگلیسی و چه در بخش عربی متن مصاحبه اسماهیل هنیه را منتشر کرد اما در سراسر این مصاحبه، نخست وزیر مردمی دولت حماس به این جملاتی که رویترز برای تیترهای خود انتخاب کرده است، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

اسماعیل هنیه در این مصاحبه که متن کامل آن را می‌توان از اینجا ملاحظه کرد، تاکید کرده که ایران هیچ درخواستی از این جنبش در این باره نداشته و وی ضمن اشاره به قدرت ایران اعلام کرد که ایران نیازی به حماس ندارد.

 

اسماعیل هنیه و رئیس جمهور ایران در مراسم 22 بهمن

در واقع خبرگزاری رویترز برای تیتر خود چه در بخش عربی و چه در بخش انگلیسی اقدام به برداشت ناصحیح از سخنان نخست وزیر مردمی دولت حماس کرده است.

رسانه‌های همسو با خط فکری رویترز نیز بلافاصله اقدام به انتشار این خبر با استفاده از همان تیتر رویترز کردند و این خبر به طور گسترده در رسانه های منطقه و جهان بازتاب داده شد.

این اولین باری نیست که رویترز از حربه تحریف برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود استفاده می‌کند.

شبکه خبری پرس‌تی‌وی چندی پیش در گزارشی به ورزش‌های رزمی بانوان ایرانی پرداخت و در گزارش خود اعلام کرد که در ایران حدود سه هزار و 500 زن مشغول آموزش در رشته نینجا هستند. این ورزش باستانی ژاپن از سالهای دهه 1970 میلادی برای مدتی در کشورهای دیگر رواج یافت ولی به نظر می رسد که زنان ایرانی این رشته را بسیار جدی گرفته اند.

 

دختران نیجای ایرانی که رویترز آنها را خطرناک و آدمکش توصیف کرده بود

اما خبرگزاری رویترز در گزارش ماه گذشته خود ایران را به آموزش بیش از سه هزار نیجای خانم برای انجام عملیات ترور متهم کرده بود. رویترز در این گزارش مدعی شد که ایران قصد دارد از این نیجاها برای مقابله با هر گونه تهاجم نیروهای خارجی استفاده کند.

رویترز این دختران ایرانی را که در شهر کرج آموزش هنرهای رزمی می‌بینند، صریحا "آدم کش" خطاب کرده و آن‌ها را خطرناک توصیف کرده است.

گزارش رویترز که حاوی اسامی و تصاویر این دختران نیجا بود، توسط رسانه‌های غربی به یکی از سوژه‌های تبلیغاتی علیه کشور ایران تبدیل گشت؛ به طوری که شبکه‌های تلویزیونی خبری غربی این تصاویر را به دستاویزی برای طرح اتهاماتی دروغین علیه ایران تبدیل کردند.

این تنها یکی از چندین موارد تحریفی است که این خبرگزاری انگلیسی در پوشش اخبار خود و برای پیشبرد اهدافی که دنبال می‌کند استفاده کرده است.

...