سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

ابهامی مهم در جبهه پایداری استان فارس

    نظر

بالاخره انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به اتمام رسید و منتخبین مردم در دو مرحله مشخص و بهارستانی شدند. اما این انتخابات در شیراز دارای برخی حاشیه ها بود که شاید پرداختن به آن‌ها در ایام انتخابات، حتی با نیت خیر، نوعی تخریب برخی کاندیداها و یا جریان‌ها تلقی می‌شد. اما اکنون انتخابات به پایان رسیده است و مشخص شدن برخی از این ابهام‌ها و حاشیه‌ها می‌تواند، موجب تعیین عیار گروه‌های سیاسی شود.

یکی از این ابهام‌ها که در مرحله دوم انتخابات در شیراز بسیار میان جماعت حزب‌الله خودنمایی می‌کرد، چرایی عدم حمایت مشخص جبهه پایداری از دو کاندیدای راه یافته به این مرحله بود. مهندس ذوالانوار و حاج آقا مکارم شیرازی، هر دو از کاندیداهای جبهه پایداری شیراز بودند که توانستند به مرحله دوم راه یابند البته با احتساب این موارد که مکارم سرلیست جبهه پایداری بود و ذوالانوار هم علاوه بر جبهه پایداری، در لیست جبهه متحد نیز حضور داشت.

ذوالانوار اما در مرحله دوم حمایت قاطع جبهه متحد را به طور مشخصی احساس می کرد، اما مکارم با این که سرلیست جبهه پایداری بود، کمترین حمایتی از سوی این جبهه را نمی دید. این مسئله موجب برخی حرف و حدیث ها شده است. شنیده شده که یکی از روحانیون بنام شیرازی، در جلسه اخلاق خود از این مسئله انتقاد کرده است و جبهه پایداری را به  سیاسی‌کاری در خصوص معرفی یک روحانی به عنوان سرلیست جهت جذب آرا متهم کرده است. با وجود این موارد، نکات زیر باید مورد توجه باشد:

 1. وقتی کسی به عنوان سر لیست انتخاباتی یک گروه و یا جبهه  معرفی می‌شود، یعنی آن شخص اصلی ترین چهره انتخاباتی جبهه و به نوعی نماد آن گروه است. سرلیست یعنی کاندیدای اصلح جبهه که نسبت به دیگر کاندیداهای لیست یک سر و گردن بالاست. وقتی جبهه‌ای لیست معرفی می‌کند، به این مسائل توجه دارد و لذا این مساله شوخی بردار نبوده و نمی‌شود در آن تعارف کرد.

2. تاکید ویژه دکتر لنکرانی، وزیر دولت نهم و مسئول جبهه پایداری در استان فارس، در خصوص آیت‌الله مکارم در مرحله اول انتخابات قاطعانه و صریح بود. جملات زیر برخی از این اعلام حمایت‌های محکم لنکرانی از مکارم است:

 - جبهه پایداری با قرار دادن یک روحانی در سرلیست خود در شیراز سعی دارد جایگاه معنوی و مذهبی شهر مقدس شیراز را مورد توجه قرار دهد.

 - نگران می‌شویم که چگونه می‌شود که حضور یک روحانی در جمع داوطلبان مجلس شورای اسلامی برای بعضی‌ها آزار دهنده شده است. دبیر جبهه پایداری استان فارس با بیان اینکه برای شیراز افتخار است که ما داوطلب روحانی داریم، افزود: ان‌ شاء الله شاهد خواهیم بود که مردم یکپارچه با حضورشان در صحنه و انتخاب اصلح حماسه دیگری را رقم می‌زنند و ما مطمئن هستیم که یکی از انتخاب‌ها همین روحانی عظیم الشأن (حجتالاسلام و المسلمین دکتر مکارم شیرازی) است که در بین کاندیداها حضور دارد و مردم پیوند عمیق‌شان با روحانیت و دفاع از مبانی و پایداری بر اصول را نشان خواهند داد.

3. به هر روی حاج آقا در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی نتوانست حائز یک چهارم کل آراء ماخوذه شود و به دور دوم راه یافت. علی القاعده جبهه پایداری باید از ایشان حمایت می‌کرد. معنای سرلیستی جز این را به ذهن متبادر نمی سازد اما جبهه پایداری سکوت مطلقی در پیش گرفت.

جبهه پایداری حال در مذان اتهام است؛ آیا در انتخاب سرلیست خود به خطا رفته است؟ آیا در انتخاب کاندیدای خود اشتباه کرده است؟ آیا صرفا به شان روحانیت حاج آقا مکارم توجه داشته که او را سرلیست کرده است و اگر این چنین است چرا در مرحله دوم از وی حمایت نکرد؟ آیا اتهام سوء استفاده از شان روحانیت برای جذب آرا امری صحیح است؟‌ آیا و آیا و آیا ...؟

این ها سوالاتی است که جبهه پایداری باید تکلیف خود را با آن ها مشخص کند. بسیاری از جوانان حزب‌اللهی معتقدند دکتر لنکرانی در انتخاب کاندیداهای جبهه پایداری در شیراز، دچار اشتباهات گفتمانی شده است. به نظر می رسد حالا زمان پاسخگویی برای دکتر لنکرانی است.

توضیحات مختصر دکتر لنکرانی در آخرین نشست این جبهه در مسجد امام حسن(ع) شیراز: "در دور دوم شیراز هردو کاندیدا چون در مرحله اول کاندید جبهه پایداری بودند طبیعی بود که وقتی هردو وارد دور دوم شدند نتوانیم یکی را انتخاب کنیم چون اگر به یکی از دو نفر انتقاد داشتیم که در دور قبل هردو رامعرفی نمی کردیم. بنابراین برای دور دوم گفتیم هردو نفر مورد تایید ما هستند و هرچه مردم انتخاب کنند." این نوشته به روایت از وبلاگ حزب الله شیراز بود .