سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

فرار از پاسخگویی با پایین کشیدن بی سروصدای فتیلیه \هفت\

    نظر

حاشیه‌‌های پرسر وصدای برنامه دو هفته پیش هفت همچنان ادامه دارد چنانکه پس از اعتراض 22 رسانه به مباحث مطرح شده در این برنامه و در خواست از عزت الله ضرغامی برای فراهم کردن زمینه مناظره نمایندگان جبهه فرهنگی انقلاب با دست اندرکاران هفت، رسانه ملی ترجیح داد صورت مسئله را به طور کلی پاک کرده و فیتلیه برنامه هفت را به آرامی پایین بکشد، تا به این ترتیب نه تنها پاسخی به حمله‌های جیرانی علیه جبهه فرهنگی انقلاب در رسانه ملی شنیده نشود بلکه مطرح کننده این حملات نیز با ژستی قهرمانانه از اجرای زنده در رسانه ملی خداحافظی کند.

سخنان فریدون جیرانی در برنامه دو هفته پیش هفت و حمله بی سابقه به جریان انقلابی سینمای ایران، سبب شد تا 22 رسانه سرشناس کشور با انتشار نامه‌ای به عزت الله ضرغامی خواستار فراهم شدن زمینه مناظره نمایندگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با دست اندرکاران هفت شوند. این رسانه‌های وحید جلیلی و مجید شاه حسینی را به عنوان نمایندگان خود برای مناظره با دست اندرکاران برنامه هفت معرفی کرده بودند.

این رسانه‌ها انتقاد اصلی خود را معطوف به این نکته کرده بودند که برنامه سینمایی هفت به عنوان تنها رسانه سینمایی کشور، نه تنها بی طرفانه که بصورتی یک طرفه به تریبون جریان شبه روشنفکر حاکم بر سینمای ایران تبدیل شده است و اجازه بیان عقیده و اظهار نظر از جریانات انقلابی حاضر در سینمای ایران در این برنامه گرفته شده است چنانکه پس از مناظره یکی از نمایندگان این جریان با علی معلم که یکی از میهمانان همیشگی برنامه هفت به شمار می‌رود، جیرانی یک برنامه مجزا و یکطرفه را برای پاسخ به مباحث مطرح شده در برنامه پیشین خود اختصاص داد.
اما امروز و در کمال تعجب در شرایطی که انتظار می‌رفت مسئولین رسانه ملی از زمان برگزاری مناظره نمایندگان جبهه فرهنگی انقلاب و دست اندرکاران برنامه هفت خبر بدهند، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه، از تعطیلی هفت و خداحافظی جیرانی خبر داد تا هم جیرانی از پاسخگویی به انتقادات جدی پیرامونش خلاص شود و هم بهانه‌ای به دست مدیران رسانه ملی بیافتد تا با آن به مصاف منتقدان خود بروند.
این در حالی است که رسانه‌هی تنظیم کننده نامه انتقادی به ضرغامی، با پیش بینی این موضوع، در هیچ جای نامه خود سخن از تعطیلی برنامه هفت به میان نیامده بودند و در مقابل از لزوم حضور جریانات فعال در عرصه فرهنگی ایران و نمایندگانی از جبهه فرهنگی انقلاب در این برنامه نیز سخن گفته شده بود.
به نظر می‌رسد پایین کشیدن بی سر و صدای فتیله برنامه سینمایی هفت به بهانه مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا! و ایجاد تغییرات در آن به نوعی پاک کردن صورت مساله‌ای است که مخاطب اصلی‌اش نه دست اندرکاران هفت که مسئولین رسانه ملی هستند. و شاید بهترین راه نه تعطیلی این برنامه موثر در حوزه سینمای ایران آنهم پس از دو سال تریبون داری جریانات شبه روشنفکر سینما در آن که میدان دادن به جریانات انقلابی سینمای ایران نه بیشتر از جریانات شبه روشنفکر، بلکه حداقل به اندازه این جریانات در رسانه ملی است.
در شرایطی که برپایی مناظره‌ای نیم بند میان مدعیان جریان شبه روشنفکری با یکی از نمایندگان جریان انقلابی عصبانیت و بی جوابی این جریان و دست اندرکاران هفت را در برنامه‌های بعدی به دنبال داشت، تعطیلی این برنامه به نوعی یک کمک بزرگ به این جریان تلقی می شود چه اینکه فرصت ژست یک خداحافظی قهرمانانه برای جیرانی به بهترین نحو فراهم خواهد شد و از سوی دیگر این جریان از زیر بار پاسخگویی به مطالبات و انتقادات جدی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شانه خالی خواهد کرد. تعطیلی این روزهای برنامه هفت از سوی مدیران رسانه ملی همانقدر سوال برانگیز است که در اختیار قرار دادن این تریبون مهم به جریان شبه روشنفکر در روزهای نخست تولید هفت!