سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

کانون های قدرت و ثروت لابی می زنندتا دوباره به دانشگاه آزاد برگر

    نظر
مدیر کل مرکزی تشکلهای اسلامی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛
کانون های قدرت و ثروت لابی می زنندتا دوباره به دانشگاه آزاد برگردند/ میز رییس دانشگاه آزاد، میز داد و ستدهای سیاسی شده بود
مدیر کل دبیرخانه ی مرکزی تشکلهای اسلامی دانشگاه آزاد معتقد است:  میز رییس دانشگاه آزاد، میز لابی‌های سیاسی، داد و ستدهای سیاسی و میز رفت و آمدهای سیاسی شده بود .
مجتبی اکبری مدیر کل دبیرخانه‌ی مرکزی تشکلهای اسلامی دانشگاه آزاد در گفت و گویی که  اخیرا با نشریه پاتوق شیشه‌ای ارگان رسمی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز داشته است، در مورد رویکرد مدیریت جدید در خصوص کانون های قدرت و ثروت در دانشگاه آزاد و همچنین عملکرد مدیریتی 30 ساله جاسبی اشاره کرده است، که گزیده مهمترین این گفت و گو در ذیل آمده است:

* دانشگاه آزاد قرار بود محلی برای پرورش جوان‎ها و نیرو‌های انقلابی و آنانی که خود را از بند استبداد و استکبار ستم شاهی رهایی بخشیده بودند باشد، اما متاسفانه این دانشگاه در گذشته تبدیل به محلی برای مقابله با نظام شده بود.

* میز رییس دانشگاه آزاد، میز لابی‌های سیاسی، داد و ستدهای سیاسی و میز رفت و آمدهای سیاسی شده بود.

* در دانشگاه آزاد کارمندان و اساتید دلسوخته و اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان که بار مالی و معنوی و علمی دانشگاه را به دوش می کشیدند هیچ جایگاهی نداشتند.

* امروز کانون‌های قدرت و ثروت آن‌هایی که خون به دل آقا کردند، آنهایی که به پیکره نظام ضربه وارد کردند، کانون‌هایی که پول‌های کلانی را برای جریان فتنه خرج می‌کردند از دانشگاه آزاد یکی یکی کنار می روند.

* البته مفهومش این نیست که پاک سازی و پالایش شده‌اند قطعا آنها برنامه‌ریزی  می‌کنند، لابی می زنندتا دوباره به دانشگاه آزاد برگردند.

* اینها دانشگاه آزاد را مِلک شخصی خویش می‌دانستند .

* اینها دانشگاه آزاد را فضایی در مقابل ولایت می‌پندارند اما بدانند که امروز با توکل بر خدای تبارک و تعالی و ائمه اطهار و سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری عرض می‌کنیم که جنبش دانشجویی ولایت مدار نخواهد گذاشت کانون‌های قدرت و ثروت دوباره به دانشگاه آزاد برگردند و زخم بر پیکره نظام بزنند.

* اعتقاد ما این است که با رفتن آقای جاسبی از دانشگاه آزاد که مطالبه همیشگی ما و همه دانشجویان دانشگاه آزاد بود و آمدن آقای دکتر دانشجو انقلابی در دانشگاه آزاد صورت گرفت و دوران گذشته تمام شده است و با وجود دکتر دانشجو و با تغییراتی که در بدنه مدیریتی دانشگاه صورت گرفت یک انقلاب مدیریتی در دانشگاه آزاد ایجاد کرد و انشاالله در مرحله بعدی که انقلاب فرهنگی در دانشگاه خواهد بود، با پالایش نیروهای سرسپرده و نیروهایی که در رفتار و کردارشان نشانه‌هایی از ضدیت با ولایت است کارفرهنگی بزرگی در دانشگاه آزاد رقم خواهد خورد.

کرسی هایی که خالی مانـــد

    نظر

رهبر بزرگوار انقلاب ازحدود 10سال پیش به ضرورت آزاداندیشی و تشکیل فضای نقد و نظریه پردازی در کشور تاکید کردند و خصوصا پس از فتنه سال 88 ، ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و نیز کرسی های نقد و نظریه پردازی را راه بصیرت افزایی در جامعه و جلوگیری از بروز فتنه دانستند و حتی جنبش دانشجویی را به خاطر عدم جدی گرفتن این موضوع مورد مواخذه قرار دادند.

 رکود جریان جنبش دانشجویی در فضای پس از اتفاقات سال 88 اما همچنان ادامه یافت؛ تا جایی که رهبر معظم انقلاب در سفر به استان کرمانشاه تاکید نمودند کرسی‌های آزاد اندیشی را که صد بار تاکید کردم راه بیاندازید.

از آن زمان حدود هفت ماه می گذرد، بررسی وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی خصوصا در یک سال اخیر توسط تشکل های دانشجویی که مخاطبین اصلی این مطالبه رهبری بودند، بهتر  می‌تواند مسیر جنبش دانشجویی را با نگاهی به عملکرد گذشته روشن سازد.

در راستای همین دغدغه با تعدادی از فعالین فرهنگی و مسئولین تشکل‌های دانشجویی کشور تماس گرفته شد و متن زیر گزارشی است از این گفت و گو ها و بیان مشکلات عمده برگزاری آن ها:

ظروفی کم عمق
در دانشگاه هایی که تا اکنون کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار نموده‌اند چنین مشکلی را می‌توان مشاهده کرد که اکثرا منجر به دلسردی نیروهای تشکل‌ها و برگزار کنندگان کرسی آزاداندیشی می‌گردد.

مشکل اینجاست که وقتی موضوعی برای اظهار نظر در میان نهاده می شود، ظرف اطلاعات دانشجویان درباب موضوع مذکور بسیار کم عمق است. این اتفاق هرچند در دانشگاه های علوم پزشکی یا صنعتی که کمتر با مباحث معرفتی در درس هایشان سروکار دارند مشاهده می‌شود اما در دانشکده‌های علوم انسانی هم وضعیت چندان بهتری مشاهده نمی‌شود. چه آن که مباحث ارائه شده از سوی دانشجویان رشته های  انسانی نیز ترجمه هایی است از اندیشه‌های سکولاریزه شده کتب درسی؛ تاثیر متقابل ارائه اندیشه های ناکارامد و کم عمق که اغلب از مطالعه های سایتی و روزنامه ای سطحی دانشجویان ناشی می شود آن است که موضوعات انتخاب شده برای کرسی ها از طرف تشکل‌ها نیز به موضوعاتی روزمره و کم بازده نظیر تفکیک جنسیتی یا گشت ارشاد تبدیل می شود.  علل کم شدن عمق افکار دانشجویان و سطحی شدن تفکرات خصوصا در چند سال اخیر به علل جامعه شناسی بر می گردد که تحلیل آن بحثی مجزا می طلبد

هنوز نمی دانیم کرسی یعنی چه!
برخی از تشکل های دانشجویی دلیل عدم برگزاری کرسی ها را عدم ادراک درست از مفهوم کرسی آزاد اندیشی ارایه شده توسط رهبر انقلاب می دانند. غرق شدن در مباحث تئوریک مثل تفاوت کرسی آزاد اندیشی و نظریه پردازی یا روش برگزاری کرسی ها سبب شده تشکل های دانشجویی از اصل برگزاری کرسی تا معین شدن این مباحث بازبمانند.

 این تفکر غلطی ست که متوقع باشیم تمام راهبردها و تجارب کرسی آزاد اندیشی از جایی از بیرون به آن ها منتقل شود. خواسته رهبری از دانشجویان نیز همین بوده است که متوقف به مباحث تئوریک نمانند. تشکل ها تنها زمانی می‌توانند به اصول و مفاهیمی در این حوزه دست یابند که با برگزاری چندین کرسی متفاوت با موضوعات و شیوه های متفاوت اجرا، تجربیات بومی خود را در قالب شیوه نامه‌ها و آیین نامه هایی مدون بسازند. حال آن که متاسفانه هنوز اکثر دفاتر دانشگاهی تشکل ها این امر را درک نکرده اند.

باید نازشان را هم بخری!
یکی دیگر از عمده مشکلات تشکل‌ها در برگزاری کرسی‌ها عدم حضور نمایندگان تفکر مخالف برای اظهار نظر و نظریه پردازی است؛ برخی نام این حرکت را قهر سیاسی برخی افراد پس از وقایع انتخابات88 می‌دانند. اما هرچند شاید این نقاب توجیه خوبی برای عدم حضور افرادی باشد که هم اکنون روشنفکران و نمایندگان اصلی فکری آنان نیز به بن بست رسیده اند، اما توجیه مناسبی برای عدم برگزاری کرسی نیست.

تشکل‌ها موظف نیستند در جنگ بین اصلاحات و اصولگرایی باقی بمانند که محتاج نمایندگان تفکر این دو طیف باشند؛ کما این که فضای سیاسی کشور نیز در انتخابات اخیر مجلس نشان داد چنین رقابتی تقریبا مضمحل گردیده است. انتخاب موضوعاتی چالش زا و نوین در مفاهیم انقلاب اسلامی نظیر مسایل فرهنگی نظیر سینما یا اقتصاد انقلابی یا فضای مجازی که علاوه بر چالش زا بودن حتی در منتسبین به یک طیف محل اختلاف است، می تواند راهکاری مناسب برای سرد و یک سویه شدن کرسی ها باشد.

حراست های ترسناک !
حضور جدی نیرو های حراست در برخی دانشگاه‌ها و یادداشت نام اظهارنظرکنندگان در کرسی خود به یک مانع جدی برای حضور سلایق گوناگون در کرسی آزاد اندیشی برخی دانشگاه ها و دانشکده ها تبدیل شده است. حضوری فاقد توجیه که نیازی به توضیح ندارد...

قرار نیست پیروز شویم!
تفکر ناصواب برخی دوستان دانشجو مبنی بر این که این کرسی‌ها نظیر جبهه ایست که هرگونه شده است، ما باید پیروز این جبهه باشیم سبب می شود هر از گاهی هم که شاهد تفکرات منتقدانه یامخالف در این برنامه ها هستیم،  با سرکوب و اتهاماتی مواجه می‌شود که همین تلاش برای تحمیل نظر سبب می شود کرسی های آزاد اندیشی گاهأ به کرسی های توجیه گری بدل می گردند، و این خلاف تعریف و مطالبه رهبرى از گفتمان آزاد اندیشی است.

آیین نامه های محدودگر
آیین نامه هاى ابلاغی که هر از گاهی از چپ و راست وزارت علوم ساطع می‌شود به یکی از عوامل محدود کننده برگزاری کرسی‌ها در دانشگاه تبدیل شده است، دولتی کردن کرسی‌ها و دخالت دادن مسئولین برای تصمیم سازی در این زمینه اشتباهی است که رهبری خود به آن اشاره نموده و به دانشجویان تاکید کردند خود متولی برگزاری کرسی ها باشید.

لازم است تشکل ها خود گوی و میدان را به دست گرفته و با حفظ استقلال و عدم ورود تفکرات سلیقه ای کرسی های آزاد اندیشی را هر چه زودتر و با کیفیت بهتر در دانشگاه‌ها برگزار نمایند.


اصغر اسکار و فیلم جدیدش

    نظر

اصغر فرهادی کارگردان اسکار بگیر ایرانی ، برای فیلم جدیدش از یک بازیگر زن فرانسوی به نام " ماریون کوتیار " دعوت کرده است . این بازیگر فرانسوی نیز در سال 2009 اسکار گرفته است .

گفتنی است فیلم جدید اصغر فرهادی اسکار در اسکار خواهد شد . این کارگردان ارزشی سینمای ایران در صدد ساخت فیلم جدیدش به دنبال بازیگران جدید می گردد .

شما می توانید با پیشنهادات خود جهت انتخاب بازیگران ، ایشان را یاری بفرمایید . شاید در پستی بازیگران پیشنهادیم را به ایشان معرفی کردم .


معاون شهردار شیراز: شیراز باید از نظر حجب و حیا شهره باشد

    نظر

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز گفت: امروز شیراز باید به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران، از نظر حجب و حیا شهره باشد و مربیان یکی از عوامل موثر در ترویج معروفات هستند.

خبرگزاری فارس: شیراز باید از نظر حجب و حیا شهره باشد

محمد فرخ‌زاده بعد از ظهر امروز در مراسم تجلیل از مربیان این حوزه معاونت با بیان اینکه نقش تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: نباید نقش موثر مربیان در مهارت آموزشی و ایجاد فضای حمایت از کار و سرمایه ایرانی را در عرصه‌های آموزشی دست‌کم گرفت.

وی با اشاره به تفاوت‌های معلمان و مربیان گفت: مربیان به دلیل اینکه علم و عمل را با یکدیگر منتقل می‌کنند، در تمام دنیا نگاه متفاوتی به آن‌ها وجود دارد و کارشان گران‌قیمت و ارزشمندتر تلقی می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز بر اشاعه حجاب و عفاف توسط مربیان این مجموعه تاکید و با بیان اینکه شیراز را باید به آنچه که در واقع در شانش است، برازنده کنیم، خاطرنشان کرد: امروز شیراز باید به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران، از نظر حجب و حیا شهره باشد و شما یکی از عوامل موثر در ترویج معروفات هستید.

فرخ‌زاده با تاکید بر لزوم توجه به مباحث دینداری و انتقال این مباحث توسط مربیان، گفت: طی یک بررسی 95 درصد از افرادی که مرتکب جرم شده‌اند، اعلام کرده‌اند که نماز نمی‌خوانده‌اند و پنج درصد باقی‌مانده نیز اذعان کرده‌اند که از زمانی نماز نخوانده‌اند دچار مشکل شده‌اند.

وی خطاب به مربیان حاضر افزود: شما باید روحیه امیدواری و نشاط را بین مردم ارتقا دهید و زحماتی که در شهر در زمینه خدمات‌رسانی انجام می‌شود را به مخاطبانتان منتقل کنید.

فرخ‌زاده در ادامه با اشاره به برگزاری دوره روش تدریس برای مربیان سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در سال گذشته، از برگزاری دوره‌های مشابه آموزشی برای استانداردسازی آموزش و ارتقای کیفی فعالیت این مربیان در سال جاری خبر داد.

در ادامه این جلسه مشاور فرهنگی شهردار شیراز ابراز داشت: امروزه خانواده به عنوان بنیان اصلی تشکیل یک جامعه به شمار می‌آید و تربیت صحیح فرزندان توسط والدین می‌تواند جامعه‌ای سالم را به وجود آورد.

حجت‌الاسلام علی سقاچی با بیان اینکه در شهرداری شیراز برنامه‌های خوبی در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی در حال اجرا است، که نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتری توسط دستگاه‌های متولی برای شهروندان دارد.

در پایان این مراسم نیز از مربیان فرهنگ‌سراهای شهرداری شیراز به تفکیک فرهنگی، هنری، علمی، مذهبی، گردشگری، ورزشی و مشاوران و افراد موفق در جشنواره هفت سین، مسابقات و ... تجلیل شد.

دو کلام حرف حساب

 

امروز بودجه 91 تصویب شد و باز هم ملیارد ها تومان برای مسائل فرهنگی بودجه تصویب شد .

 

اما نکته این جاست:  هرچه هر ساله بودجه فرهنگی کشور بالا میرود شعار ها به تناسب بالا می رود اما میزان عمل تغییری نمی کند.( به نظر می آید که مدیران کشور فقط در مسئله شعار همت مضاعف دارند اما در عمل ...)

 

نکته دوم یا شاید بهتر است بگویم سوال اول : آقای معاون اگر در شیراز شاه چراغ نبود و شیراز سومین حرم اهل بیت نبود شما دیگر مسعولیتی نداشتید ؟ (به نظر نویسنده دلیل اینکه رهبری فرمودند شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) است بیشتر این بود که مردم شیراز خودشان را بشناسند و به مدیران کلان مملکت بفهمانند که شیراز دیگر شهر جشن های 2500 ساله و هنر دوره طاغوت نیست. نه اینکه دستمایه شعار مدیران شود و گرنه شیراز به عنوان مهد تمدن ایران باید در همه چیز اول باشد)

 

و نکته سوم :این سخن از زبان یکی از بزرگان این شهر هست : حجابی که با حکومت بیاید با حکومت هم میرود.(برداشت نویسنده از این سخن این نیست که باید قانون حجاب از قانون اساسی حذف شود نه بالاخره هر کشوری قانون خودش را دارد به نظر نویسنده  منظور این است که عاملان ترویج حجاب نباید حکومتی باشد بله باید عوام مردم عاملان ترویج حجاب باشند.)

 

...


احتیاط به مارپیچ نزدیک میشوید!

    نظر
احتیاط به مارپیچ نزدیک می‌شوید!
حسین شریعتمداری
 
1- «مارپیچ سکوت»- SILENCE SPIRAL- یکی از ترفندهای پیچیده و پرهزینه عملیات روانی است که از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون و مخصوصا طی دو سال اخیر در حجم انبوهی علیه مردم کشورمان به کار گرفته شده است. مارپیچ سکوت که شرح آن خواهد آمد اولین بار در سال 1974- 1353- از سوی خانم الیزابت نئول نیومن آلمانی در کتاب «افکار عمومی- پوست اجتماعی» مطرح شد. نیومن و برخی دیگر از نظریه پردازان غرب مارپیچ سکوت را یک نظریه علمی می دانند که می تواند بخشی از ساز و کار و مکانیسم اجتماعی در شکل گیری افکار عمومی را توضیح داده و تشریح کند. اما به گزارش آسوشیتدپرس، چگونگی بهره گیری از این نظریه یکی از ده ها - و اکنون صدها- ماده درسی است که در سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اروپا به افسران عملیات روانی آموزش داده می شود و بخش قابل توجهی از فعالیت غول های رسانه ای وابسته به کلان سرمایه داران غرب، نظیر رابرت مرداک و برادران وارنر در این بستر به کار گرفته می شوند.

2- ترفند مارپیچ سکوت بر این نظریه تکیه دارد که افراد جامعه اگر احساس کنند دیدگاه و نظر آنها در «اقلیت» قرار دارد و اکثر افراد جامعه دیدگاه و نظری متفاوت با آنها دارند، به طور معمول و براساس یک قاعده فراگیر- استثناها مورد نظر نیست- علاقه و تمایلی به ابراز نظر و عقیده خود نخواهند داشت و بیم آن دارند که به خاطر ابراز عقیده و نظر متفاوت خویش در انزوا قرار گیرند و از سوی دیگر وقتی یک دیدگاه از سوی اکثریت افراد جامعه حمایت می شود، افراد خنثی و بی تفاوت نیز ترجیح می دهند در همان راستا ابراز عقیده کنند.

کارشناسان و نظریه پردازان عملیات روانی براساس قاعده فوق ترفند مارپیچ سکوت را طراحی کرده و به میدان می آورند. با این توضیح که وقتی رواج و فراگیری فلان «باور دروغین» را در جامعه حریف به سود خود ارزیابی می کنند، با بهره گیری از رسانه ها، گروه ها، احزاب و شخصیت های وابسته یا تحت تاثیر خود، همان دیدگاه و نظر را به عنوان دیدگاه و باور اکثریت مردم(!) تبلیغ کرده و ترویج می دهند و از آنجا که در جوامع امروزی و در عصر ارتباطات، رسانه ها نقش برجسته ای در شکل دهی و ساخت افکار عمومی دارند، دیدگاه ترویج و تبلیغ شده در یکی از دو حالت زیر، شکل گرفته و تثبیت می شود. اول؛ آن که اکثریت مردم، دیدگاه ارائه شده را باور می کنند! این حالت، مطلوب ترین نتیجه مورد انتظار دشمن از عملیات روانی یاد شده است ولی معمولا در یک جامعه هوشمند و صاحب بصیرت امکان وقوع ندارد. و حالت دوم این که؛ شمار قابل توجهی از مخاطبان- و نه همه آنها- نظر ترویج شده را باور نمی کنند ولی آن را نظر اکثریت مردم تلقی می کنند. این حالت اگرچه برای دشمن مطلوب ترین حالت نیست ولی با حالت مطلوب فاصله چندانی ندارد، چرا که در هر دو حالت، نظر و دیدگاه تبلیغ شده به عنوان نظر اکثریت جامعه معرفی شده و فضا را به سمت و سوی دلخواه دشمن سوق داده است.

3- اما، اصلی ترین مشکل دشمن جریانات، شخصیت ها و افرادی هستند که نه فقط دیدگاه ارائه شده را باور ندارند بلکه آن را نظر اکثریت جامعه نیز نمی دانند. این عده چنانچه زبان و قلم به مخالفت با نظر ارائه شده بچرخانند و «واقعیت»ها را آنگونه که هست به گوش مردم برسانند مخصوصا اگر این شخصیت ها و جریانات از اقبال و پایگاه مردمی برخوردار باشند، عملیات فریب دشمن با شکست قطعی روبرو می شود و کار رسانه ها و گروه های همراه و همسو با آن به رسوایی شکننده می انجامد. ترفند «مارپیچ سکوت» در این نقطه به کار گرفته می شود.

4- در شگرد «مارپیچ سکوت» ماموریت اصلی برعهده رسانه ها - اعم از رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب، تریبون ها، نظر شخصیت ها- است. در این هنگام، رسانه های وابسته به دشمن- به قول حضرت آقا پایگاه دشمن- و یا کم اطلاع از ترفندهای دشمن، وظیفه پیدا می کنند که هر دیدگاه و نظر مخالف با نظر ارائه شده از سوی دشمن را زیر این تابلو و عنوان دروغین که با نظر اکثریت جامعه در تضاد است، به باد مخالفت و در مواردی استهزاء بگیرند. این هجوم در حجم انبوه و سطح گسترده صورت پذیرفته و تلاش می کنند ارائه کننده نظر مخالف را از ابراز نظر پشیمان کرده و به «سکوت» وادارند... «مارپیچ سکوت» اینگونه شکل گرفته و به میدان آورده می شود.

5- اواخر بهمن ماه سال گذشته- چند هفته قبل از انتخابات مجلس نهم- گروهی از کانال یک تلویزیون نروژ برای مصاحبه به کیهان آمده بودند. خبرنگار نروژی به عنوان اولین سؤال پرسید «ارزیابی شما از شرایط سخت اقتصادی ایران و گسترش فقر در کشورتان چیست»؟! نگارنده بعد از خوش آمدگویی پرسید «ترافیک سنگین خیابان های تهران برایتان دردسرآفرین نبود؟» و مصاحبه کننده نروژی که سر درد دلش باز شده بود گفت «ترافیک فاجعه است. تهران به یک پارکینگ بزرگ شبیه است»! پرسیده شد «شاید اتومبیل ها فرسوده اند و مشکل ترافیکی ایجاد می کنند»؟ با تعجب گفت «اکثر اتومبیل ها از بهترین های اروپایی و ژاپنی و کره ای و آخرین مدل های پژو فرانسوی اند» به ایشان گفته شد «این روزها به عید نوروز نزدیک می شویم و مردم برای خرید به خیابان ها آمده اند» خبرنگار نروژی ابتدا پرسید «شما با من مصاحبه می کنید یا من با شما»؟! و سپس گفت؛ «اکثر اتومبیل ها تک سرنشین بودند و بعید است برای خرید عید آمده باشند»! از ایشان پرسیده شد «آیا انبوه اتومبیل های سواری آخرین مدل و تک سرنشین نشانه فقر و تنگدستی مردم است»؟! و او سکوت معناداری کرد و گفت می پذیرم و پرسید؛ آیا شما وجود فقر را در کشورتان نفی می کنید؟ پاسخ آن بود که نه! ولی شما تصویری از ایران ارائه می دهید که انگار هر روز پیکر بی جان تعدادی از مردم ایران را که از گرسنگی فوت کرده اند از کنار خیابان ها جمع می کنیم؟! و اینهمه پیشرفت و عمران و آبادانی و تلاش برای فقرزدایی را نادیده می گیرید و... سخن در این باره به درازا کشید ولی تلویزیون نروژ این بخش از مصاحبه را پخش نکرد!

تردیدی نیست که در عرصه اقتصاد و تامین معیشت مردم نیز مانند برخی عرصه های دیگر با نقطه مطلوب و ایده آل فاصله داریم ولی از نقطه شروع تاکنون گام های بلند و حیرت انگیزی برداشته ایم تا آنجا که شرایط اقتصادی و اجتماعی و موقعیت علمی و تکنولوژیک کشورمان نه فقط با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست بلکه در مواردی از بسیاری کشورهای مدعی پیشی گرفته ایم.

6- این نوشته در پی انکار برخی از پلشتی ها، نظیر گرانی لجام گسیخته و یا سوءاستفاده های کلان مالی و بی توجهی شماری از مسئولان به معیشت محرومان و اقشار مستضعف جامعه نیست. چرا که به گواهی نسخه های روزنامه که برای همگان قابل دسترسی است، کیهان بیش از دیگران و همواره پیش از آنان به اینگونه ناهنجاری ها پرداخته است. اعتراض به گرانی جهشی این روزها اولین بار از سوی کیهان و در قالب ده ها یادداشت و گزارش مستند صورت پذیرفت. فساد کلان بانکی و نقش بانک آریا و مه آفرید امیرخسروی در آن، 4 ماه قبل از آن که دستگاه های قضایی و امنیتی به سراغ ماجرا بروند از سوی کیهان افشا شد. تقریبا - و با جرات گفته می شود که- هیچ پرونده کلان فساد مالی و اقتصادی را نمی توان آدرس داد که قبل از دستگاه قضایی و اطلاعاتی در کیهان مطرح نشده باشد و... اما در این نوشته سخن بر سر سیاه نمایی دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی آنها است که فضای کشور را وارونه جلوه می دهند و با بهره گیری از رسانه های زنجیره ای و اجاره ای، مارپیچ سکوت می سازند و می کوشند تا هرگونه توضیح و روشنگری درباره واقعیت های جاری کشور را در هزارتوی این مارپیچ از صدا بیندازند. تا اینجای کار اگرچه ناجوانمردانه است، اما طبیعی است چرا که از دشمن جز کینه توزی و توهم پراکنی انتظاری نیست، ولی گلایه- شما بخوانید ملامت- متوجه برخی از خودی های غافل- اعم از شخصیت ها، گروه ها و رسانه ها- است که مرعوب فضای مجازی و دروغین «مارپیچ سکوت» می شوند و بی آن که بدانند یا بخواهند در این چنبره فریب با دشمن مردم و نظام و اسلام همصدایی می کنند!

سخن این نیست که پلشتی ها نقد نشود و مطالبات مردمی- حتی نوع حداکثری آن- از مسئولان نظام خواسته نشود، بلکه به قول حضرت آقا که کلامی علمی و حکیمانه است، نقد دلسوزانه آن است که در کنار ناهنجاری ها و نبایدها به هنجارها و دست آوردها نیز اشاره شود. در این صورت، فضا آنگونه ترسیم می شود که واقعا هست، نه آنگونه که دشمن می نمایاند. در این حالت پای مقایسه به میان می آید- همان که امام راحل ما(ره) بارها بر ضرورت آن تاکید فرموده بود- و در این مقایسه است که گام های ناپیموده در کنار گام های بلند طی شده با هم به نمایش گذارده می شوند و این واقعیت که نه خلاف است و نه گزاف به وضوح رخ می نماید که «ناپیموده»ها اگرچه به هرحال «ناپیموده»اند و باید پیموده شوند ولی در حد و اندازه ای نیستند که سایه خود را بر «گام های بلند پیموده» تحمیل کنند... و این رشته اگرچه سر دراز دارد و باز هم به آن خواهیم پرداخت ولی در پایان اشاره به این نکته از قول روزنامه آمریکایی یو. اس. ای تودی و به نقل از گزارش «آمریکن اینترپرایز» را ضروری می دانیم که؛ «بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک حریف قدرتمند- با استفاده از واژه SUPER OPPONENT (ابرحریف) به نام [آیت الله] خامنه ای است که نقشه راه را می شناسد و مردم به او اعتماد آمیخته به اعتقاد دارند».

حماسه دوم خرداد چگونه بهار تجدیدنظرطلبی شد؟?

    نظر

"تسامح" که به معنای رخصت دادن و آسان گیری به دور ازمنطق، در امور است از جمله موضوعاتی است که در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... قابل طرح است.

متاسفانه آنچه در فضای فرهنگی مشهود است این که اصل بر تسامح و تساهل در این حوزه حیاتی گذارده شده و به تعبیری، موضوع تسامح و تساهل به یک فرهنگ بدل گشته است که برای جامعه ما بسی خطرناک و زیانبار می نماید.

...

 

ادامه مطلب...

با افزایشدهندگان تعرفههای درمانی برخورد میشود

    نظر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به افزایش‌دهندگان غیرقانونی تعرفه‌های درمانی در بخش‌های دولتی و خصوصی اخطار جدی داد.

خبرگزاری فارس: با افزایش‌دهندگان تعرفه‌های درمانی برخورد می‌شود

افشین امینی بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه توسعه پنج ساله کشور، تعرفه‌های درمانی در بخش‌های دولتی و خصوصی توسط شورای عالی بیمه تعیین و به وسیله وزارت بهداشت ابلاغ می‌‌شود که تاکنون در سال 91 هیچ افزایش تعرفه‌ای اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس تاکنون تعرفه‌های سال 91 تغییری نسبت به سال 90 نکرده است و هیچ پزشک و یا واحد ارائه‌دهنده خدمات پاراکلینیکی در استان فارس حق افزایش تعرفه نسبت به سال گذشته را ندارد.

امینی بیان کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی برخی پزشکان و واحدهای پاراکلینیکی دراین استان اقدام به افزایش 30 درصدی تعرفه‌ها نسبت به سال گذشته کرده‌اند که این افزایش تعرفه خلاف قانون و قابل پیگرد است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیان عمومی این مطلب به معنای اخطار رسمی به تمام مراکز درمانی خصوصی در سطح استان فارس است و از این به بعد با متخلفان برابر قانون برخورد و از طریق تعزیرات دانشگاه اقدام مناسب صورت می‌گیرد.

امینی افزود: شهروندان نیز موارد مستند را می‌توانند به اداره تعزیرات دانشگاه علوم پزشکی شیراز واقع در بلوار زند، ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کنند تا موارد مورد پی‌گیری قرار گیرد.

 


خلیج‏ فارس به ظرفیت راهیان نور اضافه شد/

    نظر

جانشین سازمان بسیج مستضعفین گفت: عرصه نیلگون خلیج همیشه فارس به ظرفیت کنونی کاروان‏های راهیان نور اضافه شد.

 

خبرگزاری فارس: خلیج‏ فارس به ظرفیت راهیان نور اضافه شد/ از جنگ نرم دشمن غافل نشویم

بدین ترتیب، علاقه‏مندان به حضور در مناطق جنگی علاوه بر نواحی خاکی جنوب و غرب کشور می‏توانند میهمان شهدای خلیج‏ فارس نیز باشند.

وی ادامه داد: بنا بر برخی روایات منقول از ائمه‌اطهار (ع)، ثواب مجاهدت در دریا دو برابر جهاد بر روی زمین است.

فضلی اضافه کرد: با توجه به این مهم، هنوز شهدای عرصه خلیج فارس در صحنه هشت سال دفاع مقدس آنچنان که باید و شاید به مردم معرفی نشده‏اند.

* از جنگ نرم دشمن غافل نشویم

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه نباید از جنگ نرم دشمن علیه این مرز و بوم اسلامی غافل شد، به پاره‏ای از بیانات رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و گفت: دو نکته مهم و کلیدی در رابطه با جنگ نرم دشمن از درون بیانات رهبر معظم انقلاب قابل استحصال است.

وی تصریح کرد: نکته نخست تداوم طرح‏هایی فرهنگی هم‏چون کاروان‏های راهیان نور و اعزام نسل‏های جوان انقلاب به مناطق جنگی جنوب، غرب و ... است.

فضلی اضافه کرد: خوشبختانه دولت، نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، استانداران، نمایندگان مجلس، فرمانداران، ائمه جمعه و ... در راستای اطاعت از منویات رهبر معظم انقلاب بسیج شده‏اند تا کاروان‏های راهیان نور همچنان به مناطق جنگی اعزام شوند.

به گفته جانشین سازمان بسیج مستضعفین، برکات و نورانیت حضور در مناطق جنگی را می‏توان به وضوح در چهره‏های جوانان بازگشته از این مناطق مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: این نورانیت بی‏مثال از فطرت‏های پاک این جوانان غیور نشات می‏گیرد؛ از این رو، وظیفه ما تغذیه فکری نسل سوم و چهارم انقلاب است.

* زمان دفاع در جنگ نرم به سر آمده است

جانشین سازمان بسیج مستضعفین همچنین معتقد است که در دنیای امروز، عمر تفکر دفاع در مقابل جنگ نرم دشمن به سر آمده است.

فضلی تصریح کرد: در حال حاضر برای رویارویی با دشمنان اسلام و انقلاب در جبهه جنگ نرم باید از خطوط تدافعی عبور کرد.

وی اضافه کرد: هجمه، تنها راه پیش‏روی مردم و مسئولان برای از بین بردن مصادیق جنگ نرم با استفاده از شیوه‏های نبرد و تاکتیک‏های نظامی مورد تأکید آیات شریف قرآن کریم و احادیث ائمه‌اطهار (ع) است.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با مقایسه جنگ نرم امروز دشمن با رویدادهای شکست حصر آبادان خاطرنشان کرد: اگر در آن روزهای پرالتهاب هجمه رژیم بعث به مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی دست روی دست گذاشته و در پی دفاع از سایر نقاط بودیم، بدون شک امروز حسرت دیدن خرمشهر عزیز بر دل همه ما باقی می‏ماند.

فضلی تصریح کرد: از این‌رو و با توجه به این تجربه گران‏بها، باید برای مقابله با جنگ نرم دشمن به سوی استکبار حمله‏ور شویم.

 


دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر از نظر رهبر انقلاب

    نظر

حضرت آیت الله خامنه ای در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما در تاریخ 29/6/65 دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر را مطرح کردند

خبرگزاری فارس: دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر از نظر رهبر انقلاب
به نقل از پایگاه حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای، متن پرسش و پاسخ  آیت الله العظمی خامنه ای (به عنوان رییس جمهوری و رییس شورای عالی دفاع در آن زمان)  که دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر را مطرح میکنند، در گفتگو با خبرنگار صداوسیما و در تاریخ 1365/6/29 به شرح زیر است:

سوال: آقاى خامنه‌اى سؤالى که مى‌شود مطرح کرد مسأله‌ى دفاعى بودن جنگ است. ما از ابتداى جنگ و شروع تجاوز عراق اعلام کردیم که در حال دفاع هستیم و بعد از این‌که وارد خاک عراق هم شدیم این مسأله را عنوان مى‌کنیم که باز جنگ ما یک جنگ دفاعى است. شما این مسأله را چگونه تعبیر مى‌کنید؟

 

سم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم

جنگ ما از آغاز به صورت دفاع شروع شد و تا این ساعت هم ما در حال دفاع هستیم. علت هم این است که حتى ورود ما به خاک عراق، در ادامه‌ى دفاع مقدس ماست. البته دشمن طبعاً مایل است که هنگامى که مى‌تواند و احساس قدرت مى‌کند، وارد مرزهاى ما بشود، تا هر وقتى که مى‌تواند در آن‌جا بماند، ویرانگرى بکند، تخریب بکند، افراد نظامى و غیرنظامى را به قتل برساند، زندگى را ناامن بکند، هر وقت هم که تاب نیاورد و نتوانست بماند، برگردد و داخل مرزهاى خودش بشود و ما هم با فداکارى و با توانائى مردم، وقتى که توانستیم او را از مرزها بیرون برانیم، لب مرز بایستیم که نبادا وارد خاک دشمن بشویم و به حریم دشمن نبادا که قدم بگذاریم، این میل دشمن است.

ادامه پاسخ در ادامه مطلب

 

ادامه مطلب...

پورمحمدی: در 5 ماه 1800 میلیارد تومان از سیستم بانکی خارج کردند

    نظر

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه اختلاس واژه مناسبی برای پرونده مالی اخیر نیست، گفت: دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها، تخلفات آشکاری داشته است.

خبرگزاری فارس: پورمحمدی: در 5 ماه 1800 میلیارد تومان از سیستم بانکی خارج کردند

مصطفی پورمحمدی، ظهر امروز در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد و در جمع دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: بخش عظیمی از فساد بانکی اخیر، در فاصله اسفندماه سال 89 تا مرداد90 انجام شده است و بالغ بر هزار و 800 میلیارد تومان، تنها در همین مدت پنج ماهه از سیستم بانکی کشور خارج شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: تقریبا چهار سال است که در سازمان بازرسی کل کشور مشغول به فعالیت شده‌ام و در این مدت، بارها به ارگان‌های مختلف تذکر دادم که نظام بانکی کشور دارای ایراد است و فساد بانکی اخیر این مسئله را کاملا اثبات کرد.

پورمحمدی گفت: در همان مراحل اولیه فساد عظیم اخیر و زمانی که 150 میلیارد تومان از سیستم بانکی توسط این گروه اعتبار دریافت شده بود، گزارشی تهیه کردیم و تخلفات را تذکر دادیم و خواستار این شدیم که این وجوه به بانک بازگردد، اما متاسفانه توجهی نشد.

وی یادآور شد: بهتر است در مورد پرونده اخیر، از فساد بزرگ بانکی به جای اختلاس یاد کنیم، زیرا اختلاس دارای شرایط مخصوص به خود است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها و تبعات آن در اقتصاد کشور، اظهار کرد: از همان ابتدا، قرار بود که هدفمندی یارانه‌ها، منجر به افزایش اشتغال و همچنین افزایش تولید داخلی شود، اما آمار و شواهد نمایانگر چیز دیگری است.

پورمحمدی ادامه داد: این امر ناشی از این است که دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها، دارای تخلفات آشکاری بوده و این قانون را به صورت ناقص اجرا کرده است.

وی تاکید کرد: قرار بود با اجرای این قانون، مردم را به بهتر مصرف کردن تشویق کنیم، اما در حال حاضر، مردم را تبدیل به حقوق بگیران ثابت کرده‌ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، یادآور شد: سوال اساسی ما از دولت این است که چرا دولت فراتر از منابع مالی‌اش، به مردم پرداخت داشته و اینکه چرا از جای دیگری غیر از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، پول برداشت کرده است؟

وی نبود تعادل و توازن اقتصادی موجود را ناشی از ناقص اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد.

پورمحمدی با اشاره به حیطه وظایف سازمان بازرسی کل کشور، گفت: سازمان بازرسی کل کشور، تنها وظیفه نظارتی برعهده دارد و دایره نظارت آن نیز مشمول قوه قضاییه، مجلس و سایر نهادهای قانونگذار نمی‌شود و تنها بر دستگاه‌های اداری نظارت دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خاتمه با اشاره به افتتاح نشدن شعب بانک گردشگری نیز افزود: تخلف این بانک در همان مراحل اولیه کشف شد و موضوع بلافاصله به بانک مرکزی اطلاع داده شد و با پیگیری آنها، از افتتاح این بانک و همچنین بانک آریا جلوگیری شد.