سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

سینمای غرب برای ایران هراسی از زنان ایرانی استفاده می کند

    نظر

 گلشیفته فراهانی که پیشتر خود را در جلو دوربین عریان کرده بود این بار بازیگر فیلم کارگردان ضدایرانی شده است.

 به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، پروژه سینمای غرب برای مقابله با اندیشه ایرانی اسلامی همچنان ادامه دارد. گلشیفته فراوانی بازیگری که چند سال پیش از ایران به مقصد فرانسه سفر کرد و در آنجا ماندگار شد و به بازیگری پرداخت در آخرین کارش نقش‌آفرین فیلم مرجان ساتراپی شده است که ساخت انیمیشن ضد ایرانی «پرسپولیس» در کارنامه اش دیده می شود.

گلشیفته فراهانی بعد از خروج از ایران در اولین فیلم خود همکار لئوناردو دیکاپریو شد و با زیر پا گذاشتن هویت دینی و ملی خود اقدام به کنار گذاشتن پوشش خود کرد و  در فیلم Body of Lies یا همان پیکره دروغ ها بازی کرد.

بازی در این فیلم باعث شد تحلیل های مختلفی برای این کار گلشیفته بیرون آید که در یکی از عجیب ترین تحلیل ها حسن عباسی گفت با اشاره به فیلم "جایی دیگر" به نویسندگی و کارگردانی مهدی کرم پور و با بازی گلشیفته فراهانی، می گوید: «روزی که داستان فرار گلشیفته به عنوان یک دختر فراری جنوبی (که از راه غیرمشروع باردار شده است) به عنوان یک فیلم اکران شد این پیام هشدار وجود داشت که سناریوی بزرگتری طراحی شده است.»

این استراتژیست در تحلیل فیلم "پیکره دروغین" که در آن لئوناردو دیکاپریو به این بازیگر زن ایرانی ابراز علاقه می کند توضیح داد که "زن نماد سرزمین و عقیده است" و ابراز علاقه یک غربی از بیرون بیمارستان به این فرد ، وانمود کردن علاقه غرب به میهن ایران است.

در آن زمان عباسی هشدار داد که: این فیلم فقط برای جلب اعتماد مخاطب داخلی ساخته شده و به زودی زن ایرانی را به صورت عریان در رختخواب مرد غربی خواهند خواباند!

متأسفانه در آن زمان مدیران و مسئولان فرهنگی منتقدان سینمایی که در نشریات تیتر زدند: "بالاخره دیده شدیم!" اما این حرف عباسی را جدی نگرفتند و پیش بینی عباسی کمتر از دو سال به وقع پیوست و گلشیفته فراهانی برای نشریه فیگارو فرانسه عریان شد و در فیلم "جای اژدها" براحتی دوگاری اسکات بازیگر مرد فیلم  را می بوسد و با لباس خواب در کنار وی در تختخواب هتل می خوابد و صحنه های نیمه برهنه وی با دوگاری اسکات که نقش دوست پسر وی را دارد، سکانس های دیگر فیلم را شکل داده اند.

اما امروز فراهانی در فیلم «خورش آلو و مرغ» به کارگردانی مرجان ساتراپی بازی می کند کارگردانی که سابقه ضدایرانی بودن فیلم هایش به خیلی پیشتر بر می گردد.

ساتراپی در سال 2007 انیمیشن «پرسپولیس» را در فرانسه کارگردانی کرد و به روی پرده برد. این فیلم براساس رشته کتاب های کمیکی به همین نام که اتوبیوگرافی مرجان ساتراپی به حساب می آیند ، ساخته شده است . در این فیلم داستان زندگی دختری به نام مرجان ، از قبل از پیروزی انقلاب تا شروع جنگ و پس از آن تا زمان حال روایت می شود . این فیلم سیاه و سفید است و انقلاب را واقعه ای تلخ در تاریخ ایران معرفی می کند و از دروغ های گل درشت و افسانه هایی که غربی ها درباره انقلاب ایران ساخته اند و خود آن را باور کرده اند، نیز بی نصیب نمانده است. جایی از فیلم عنوان می شود که پاسدار ها بر این باورند که اگر دختر باکره ای کشته شود ، یک راست به بهشت می رود و برای جلوگیری از این اتفاق ، قبل از اعدام ، دختران باکره را مورد تجاوز قرار می دهند . در جایی دیگر نیز از کلید هایی سخن می گوید که به پسران نوجوان در جبهه جنگ داده شده و به آن ها القا می شده که در صورت کشته شدن با این کلید ها پشت درهای بهشت نخواهند ماند. شاید ایجاد این توهم نزد غربی ها ناشی از ترجمه تحت اللفظی « مفاتیح الجنان » و برداشت نادرست از معنی آن است اما بعید به نظر می رسد که خانم ساتراپی نیز از نارسایی ترجمه رنج برده باشند . مرجان – قهرمان فیلم – در زمان جنگ از کشور خارج شده و به اتریش می رود . پس از پایان جنگ به ایران باز می گردد و ازدواج می کند . اما شرایط زندگی در ایران را چنان غیر قابل تحمل می یابد که از همسر خود جدا شده و دوباره از ایران خارج می شود .

ساتراپی بخاطر ساخت انیمیشن ضد ایرانی «پرسپولیس» برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کن شد و در 80امین مراسم اسکار به عنوان نماینده فرانسه حضور یافت.

ساتراپی که اندیشه های همجنس گرایی و پورنو گرافی در آثارش هویداست و از نوادگان ناصرالدین شاه قاجار محسوب می شود؛ همان کسی است که در وقایع پس از انتخابات 88 ، به همراه محسن مخلملباف خود را نماینده مردم ایران خوانده و با حضور در نشست رسمی پارلمان اروپا در بروکسل ، خواستار حمایت از جریان فتنه 88 شد .

ساتراپی در فیلم "خورش آلو و مرغ" که ساتراپی به همراه "آنرد هپرنوند" آن را کارگردانی کرده داستان یک موسیقی دان  ایرانی به نام ناصر علی خان به تصویر کشیده شده که پس از شکسته شدن سازش تصمیم می‌گیرد بمیرد و در هشت روز باقی مانده زندگیش وجوه مختلف زندگی وی روایت می شود.

در این فیم که در دهه 30 و 40 شمسی در تهران می گذرد، از زندگی ایرانی غیرواقعی و ضدمذهب تصویر شده است. در این فیلم بر خلاف واقع، هیچ کدام از شخصیت ها از مشترکات فرهنگ ایرانی بهره ای ندارند و همسان زنان غربی لباس می پوشند.

در صحنه‌هایی از فیلم با نمایش کاریکاتورگونه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مهاجرت افراد تحصیلکرده به خارج از کشور و به ویژه آمریکا رویدادی گریزناپذیر معرفی می‌شود.

پروژه سینمای غرب برای مقابله با اندیشه ایرانی اسلامی که از ابتدای تاریخ سینما آغاز شده در این چند سال گذشته بسیار مشهود گشته است و فیلم هایی همچون «پرسپولیس»؛ «شرایط»، «خورش آلو و مرغ» و امثالهم تنها گوشه ای از این هجمه هستند. "گلشیفته فراهانی" نیز در صحنه‌هایی غیراخلاقی از فیلم "خورش آلو و مرغ" خودنمایی می کند که این نشان از طراحی این کارگردان در این فیلم برای تحقیر فرهنگ ایرانی در سینمای غرب دارد و این یک پروژه‌ کاملا برنامه ریزی شده بوده است.

این فیلم که درجشنواره برلین نیز حضور یافته، از هفته آینده نمایش سراسری خود را در سینماهای آمریکا آغاز می کند.