سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

پرسش و پاسخ با ریاست قوه قضا

    نظر

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضاییه که برای نشست پرسش و پاسخ به دانشگاه شریف آمد و در ابتدای ورودش به مقام شامخ شهدای گمنام این دانشگاه ادای احترام کرد.

نقد لازمه هر جامعه‌ای است/ مسئولان خود را مبرا از نقد ندانند

  آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه بعد از ظهر دیروز با حضور در دانشگاه شریف در سیزدهمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل شرکت کرد.

وی در بخش اول سخنان خود با اشاره به این مطلب که آن زمانی که اصلاحات و جریان روشنفکری شلوغ‌کاری می‌کردند بنده در دانشگاه‌ها حاضر می‌شدم تا با قشر جوان صحبت کنم، گفت: من روند حضور در میان دانشجویان را روند صحیحی می‌دانم و این کار را به نفع کشور می‌دانم.

وی افزود: همه ما در مسیر انقلاب و ولایت حرکت می‌کنیم اما ممکن است در این مسیر اختلاف سلیقه داشته باشیم اما همه ما در یک مسیر روشن قدم برمی‌داریم و باید توجه داشته باشیم اختلاف سلیقه به اختلاف مسیر منتهی نشود.

نثار گل بر مزار شهدا توسط آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در دانشگاه صنعتی شریف

آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که دانشگاه‌ها بستر پیشرفت کشور هستند زیرا هم فضایی علمی در آنها وجود دارد و هم فضایی سیاسی، گفت: در برخی کشورها نظیر انگلیس شاهد آن هستیم که در دانشگاه‌هایشان جلسات منظم مباحث سیاسی وجود دارد و بعضاً شرکت‌کنندگان در همین جلسات کسانی می‌شوند که دولت و بدنه حکومت را می‌سازند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که دانشجویی زمانی با نشاط باید قلمداد شود، گفت: در کنار این نشاط باید فضای نقادی شکل بگیرد و البته باید به این نکته توجه داشت که هیچ گاه هیچ کدام از مسئولین نباید خود را فراتر از نقد شدن بپندارند و خود را مبرا از نقد ندانند.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه هنگام ورود به محل برگزاری جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان

وی گفت: نقد موجب پیشرفت خواهد شد البته به این نکته توجه داشته باشید که نقدی دارای چنین ویژگی است که بر حسب موازین درست صورت پذیرد.

آملی لاریجانی خطاب به جمشیدی دبیر کل اتحادیه دانشجویان مستقل گفت: متأسفانه شما در محضر مقام معظم رهبری از بنده گلایه‌ای کردید و گفتید که رئیس قوه قضائیه بهتر بود به جای ایراد گرفتن از وبلاگ‌ها یک بار در جمع دانشجویان حاضر می‌شدند که این مطلب امری اشتباه و غیرقابل قبول است.

وی گفت: اولا قیاس مع‌الفارقی انجام شد میان خواندن وبلاگ و حضور در جمع دانشجویان و در ثانی اصل این حرف هم درست نبود. ما اگر قرار باشد یک بار در جمع شما حاضر باشیم باید یک نصف روز خود را خالی کنیم در حالی که رئیس قوه قضائیه به شدت درگیر مسائل کاری خود است.

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با رئیس قوه قضائیه

آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که دستگاه قضایی تفاوت فاحشی با سایر دستگاه‌های اجرایی دارد و عزل و نصب‌های انجام شده در آن مانند عزل و نصب‌ها در دولت نیست، گفت: در دستگاه قضایی چیزی به اسم استقلال قاضی وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از موارد پیش آمده که من رأی صادر شده از سوی یک قاضی را نمی‌پسندیدم اما از آنجا  که استقلال قاضی در دستگاه قضایی حرف اول را می‌زند در امور مداخله نکردم.

آملی لاریجانی تصریح کرد: متأسفانه ما در دستگاه قضایی با کمبود قاضی مواجه هستیم و همین امر باعث شده که دستگاه قضایی دچار اطاله دادرسی شود.

وی تصریح کرد: ما خودمان قبول داریم که در دستگاه قضایی ایراداتی وجود دارد اما همه این ایرادات به کمبودها و نیازهای دستگاه قضایی مربوط می‌شود.

آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که ما از صدا و سیما گلایه داریم گفت: من هدفم این نیست که صدا و سیما شخص آملی لاریجانی را بزرگ کرده و او را نشان دهد من هدفم این است که صدا و سیما جایگاه قوه قضاییه را حفظ کرده و این جایگاه را به مردم نشان دهد.

وی به مکانیزم جذب قضات در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه می‌توانیم 4 هزار قاضی جذب کنیم که تاکنون فراخوان دو دوره جذب آن صادر شده و عن‌قریب فراخوان دوره سوم نیز صادر خواهد شد.

آملی لاریجانی به گسترش فناوری‌های IT اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در دستگاه قضایی رشد این فناوری‌ها باعث شده تا به صورت آنلاین فرآیندی که بر روی پرونده‌ها در محاکم صورت می‌گیرد را رصد کنیم.

رئیس قوه قضائیه به موضوع پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: متأسفانه این مطلب در طول سالهای قبل مورد غفلت قرار گرفته و هنوز نتوانسته‌ایم بعد از 34 سال یک قانون برای پیشگیری از وقوع جرم تصویب کنیم.

وی به مبارزه با فساد اقتصادی در دوره جدید ریاست دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم تا تأکیدات رهبر معظم انقلاب و سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب را جامع عمل بپوشانیم.

وی افزود: همانطور که رهبر انقلاب گفتند به محض اینکه مبارزه با فساد به صورت جدی شروع شود فریاد‌ها از هر سمت بلند می‌شود البته ما قصد نداریم عقب‌نشینی کنیم و تا آخرین لحظه با فساد مبارزه خواهیم کرد.

آملی لاریجانی همچنین به مفاسد اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: زیبنده یک کشور اسلامی مانند کشور ما نیست که جرائمی مانند سرقت مسلحانه، قاچاق و نظایر آنها در آن وجود داشته باشد و ما تلاش کردیم تا با رسیدگی سریع و قاطع به این پرونده‌ها از تعداد آنها کم کنیم که خوشبختانه بر اساس اعلام پلیس 15 درصد کاهش وقوع داشته‌ایم.

وی افزود: به طور قطع داشتن دستگاه قضایی مقتدر به نفع کشور است و باید توجه داشته باشیم که این اقتدار در کنار عدالت مفید خواهد بود.

سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف
دفاع آملی لاریجانی از برخورد قضایی با رسانه‌های هتاک و بداخلاق

خبرگزاری فارس:آیت الله آملی لاریجانی در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان از برخورد دستگاه قضا با رسانه‌های هتاک و بداخلاق دفاع کرد.

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که دو روز پیش در دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده است حضور پیدا کرد.

سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف

رئیس دستگاه قضا در خصوص برخورد با رسانه‌ها و وبلاگ‌ها گفت: «من دفاع نمی‌کنم از اینکه هر برخوردی که صورت گرفته صحیح است و شاید برخی از آنها هم اشتباه بوده است اما باید بپذیرید که گاهی حرف‌های مهمی در رسانه‌ها و وبلاگ‌ها گفته می‌شود و ما نقش رسانه‌ها را انکار نمی‌کنیم اما اگر بخواهد رسانه ما مانند رسانه‌های غربی جایی برای تخریب افراد باشد آن را نمی‌پذیریم»

آملی لاریجانی با ذکر مصداقی در خصوص این نوع اهانت‌ها گفت: برخی از سایت‌ها خودشان را حامی دولت می‌دانند اما قبل از انتخابات مجلس در گوشه‌ای از سایت تصویری از صحن علنی مجلس را گذاشته بودند و روی آن نوشته بودند که 285 گوسفند زنده خریداریم که اینها اسنادش موجود است و آقای جعفری دادستان تهران در اینجا حضور دارند هر کس اذیت کند همین جا می‌برندش! (خنده دانشجویان )  

رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: این کارها به دشمن کمک می کند و کار این رسانه‌ها باعث ضرر رساندن به دولت است. آیا ما حق داریم به عنوان یک رسانه این چنین حرف‌های خلافی را مطرح کنیم.

 در بخش دیگری از این برنامه دانشجویان به پرسش و پاسخ با رئیس دستگاه قضا پرداختند.

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با رئیس قوه قضائیه
سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف

یکی از دانشجویان گفت: ما منکر برخورد با بی ادبی‌ها نیستیم اما سؤال این است که چرا کسی که نظام اسلامی را با نظام شاهنشاهی به صورت موهنی مقایسه و در رسانه و مطبوعات آن را منتشر کرد مورد هیچ برخوردی قرار نگرفت و البته هفته گذشته نیز شاهد اهانت یه آیت الله مصباح بودیم که باز هم با اهانت کنندگان و رسانه‌های منتشر کننده آن هیچ برخوردی به عمل نیامد.

آملی لاریجانی در پاسخ با تعریف از شخصیت ویژه علمی و مذهبی آیت الله مصباح گفت: در این خصوص و در جایگاه بالای آیت الله مصباح نمی‌توانیم ادعا کنیم که امثال ایشان را زیاد داریم اما اگر اهانت به غیر از مقامات نظام باشد برای رسیدگی به آن نیاز به شاکی دارد. البته در آن مورد که به نظام توهین شده است شخصا رسیدگی خواهم کرد.

دانشجوی دیگری در خصوص برخورد دستگاه قضاء با سران فتنه پرسید که آملی لاریجانی پاسخ داد: قوه قضائیه در فتنه بسیار خوب عمل کرد و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که ما برخوردی نکرده‌ایم، ما اکنون لیست بلند بالایی از فحاشی اصلاح طلبان از دستگاه قضاء را به خاطر برخورد با عاملین فتنه 88 به دنبال خود داریم اما این را هم بدانید برخی از مسئولین ما نامه به رهبری نوشتند که در خصوص عفو سران فتنه اقدام شود.

وی افزود: البته برخی از عوامل فتنه مرتکب اشتباه شده بودند و برخی هم بر اساس حکم قضات ما متنبه شدند که کتبا این را نوشتند و البته عملکردشان اصلا قابل قیاس با سران فتنه نبود و ما آنها را به رهبری معرفی کردیم که عده‌ی زیادی از آنها مورد عفو قرار گرفتند.

یکی دیگر از سؤالهای دانشجویان به مسئله رسیدگی به شکایت مردم در دادسراها مرتبط بود که رئیس قوه قضائیه پاسخ داد: دادسراها جبهه مقدم دستگاه قضا در زمینه امور کیفری هستند البته مدعی این نیستم که اشکالی در آنها وجود ندارد اما به خصوص قوه قضائیه نظارت‌ها را بسیار بیشتر کرده است ما قاضی کم داریم و نمی‌توانیم که قاضی وارد کنیم! ما فراخوان کرده‌ایم که در حال جذب قاضی هستیم که البته گزینش‌های مخصوصی نیز از آنها به عمل می‌آید.

توضیحات لاریجانی درباره پرونده برادرش، خروج برخی از محکومان و پرونده مرتضوی

رئیس قوه قضائیه توضیحاتی درباره پرونده قضایی برادرش، خروج از کشور برخی از محکومان و همچنین رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی توضیحاتی ارائه کرد.

  آیت‌اله صادق آملی لاریجانی در ادامه نشست خود با دانشجویان در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که از وی درباره تخلفات قضات پرسیده بود گفت: دادسرای انتظامی قضات مسئول رسیدگی به تخلفات قضات است.

وی افزود: اگر کسی از تخلف یک قاضی سندی در اختیار دارد به طور قطع دادسرای انتظامی قضات رسیدگی خواهد کرد و در صورت آنکه رسیدگی نشد شما مدارک را به من ارائه دهید تا من بررسی کنم.

یکی از دانشجویان خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: برخی از افرادی که در فتنه سال 88 حضوری فعال داشتند حتی پس از محکومیتشان شاهد آن بودیم که به المپیک لندن رفتند و برگشتند آیا بهتر نبود با این افراد برخورد جدی‌تر می‌شد.

رئیس دستگاه قضا گفت: ما یک رویه‌ای در دستگاه قضا داریم و مطمئن باشید از آن قضیه که همانا اجرای صحیح قانون است دست بر نخواهیم داشت.

لاریجانی گفت: مطمئن باشید احکامی که قطعی شده است حتماً اجرا خواهد شد و در اجرای آن کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

اهداء لوح انجمن دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه

یکی از دانشجویان از لاریجانی درباره پرونده فساد 3 هزار میلیاردی پرسید که لاریجانی گفت: اینکه شما می‌گویید حکم این افراد قطعی است خلاف واقع است ما حکم بدوی و قطعی داریم که در حال حاضر فقط حکم بدوی برای متهمان صادر شده است.

آملی لاریجانی گفت: مقام معظم رهبری بارها در جلسات متعدد به ما درباره برده شدن نام افراد پیش از قطعی شدن احکام تذکر دادند حتی ایشان یک بار نسبت به احکام قطعی هم نظرشان این بود که نباید اسم افراد به راحتی برده شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: مقام معظم رهبری یکبار در لفافه نیز به ما گفتند که درست نیست حتی بعد از قطعی شدن احکام از محکومان نام برده شود چرا که خانواده این افراد بعدا دچار مشکل خواهند شد.

یکی از دانشجویان از رئیس قوه قضائیه درباره رسیدگی به برخی از شکایت‌های دولت پرسید که لاریجانی پاسخ داد: ما بسیاری از پرونده‌هایی که دولت شکایت کرده و حتی آنهایی که دولت شکایت نکرده را هم توسط دادستانی مورد رسیدگی قرار داده‌ایم.

دانشجویی که خود را در حال تحصیل علم حقوق معرفی کرد خطاب به لاریجانی گفت: سرانجام لایحه قانون مجازات اسلامی چه شد؟

لاریجانی گفت: این لایحه در پایان سال 90 تصویب شد و در مسیر ابلاغ قرار گرفت اما متاسفانه ایرادی از سوی شورای نگهبان گرفته شد که بدین ترتیب مجدد قرار شد تا لایحه در شورای نگهبان بررسی شود.

این دانشجو در ادامه سؤالش به مسئله بدحجابی و برخی مسائل و مشکلات فرهنگی در سطح جامعه اشاره کرد که لاریجانی گفت: من هم با شما موافقم که در کشوری که قانون آن بر مبنای قرآن و سنت نوشته شده است نباید شاهد چنین مسائل و مشکلاتی باشیم.

وی گفت: البته بخشی از این موضوع به دستگاه قضایی مربوط می‌شود و بخش دیگر آن نیازمند یک بنیان فرهنگی است.

وی گفت: این درست نیست که بنده به عنوان رئیس قوه قضائیه بگویم که باید با بدحجابی و برخی معضلات این چنینی برخورد شود آنگاه از سوی دیگر رئیس جمهور بیاید و بگوید چرا اینگونه برخورد می‌کنید.

وی افزود: من از شما دانشجویان تقاضا دارم در جلسات خود با مسئولان سایر نهادها همین توصیه بحقتان را از آنها مطالبه کنید یا به نظر من حوزه، دانشگاه و به طور خاص همه دستگاه‌ها در حوزه حجاب مسئولیت دارند.

رئیس قوه قضائیه درباره اینکه آیا مبالغ اختلاس شده در پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی به بیت‌المال باز خواهد گشت یا خیر گفت: بله مطمئن باشید تمام این مبالغ به بیت‌المال بر می‌گردد.

یکی از دانشجویان خطاب به صادق آملی لاریجانی گفت: برخی از افراد کاری کرده‌اند که در دانشگاه شریف امتحانات ده هزار دانشجو یک ماه به تعویق افتاد و این موضوع باعث شد که مشکلات بسیاری برای دانشجویان و حتی اساتید آنها ایجاد شود

لاریجانی به این دانشجو گفت: متاسفانه دستگاه قضا امکان ورود به همه پرونده‌ها را ندارد مضافاً بر اینکه برخی از اینها تخلفاتی است که در قانون برای آن تعریف جرم نشده است و شما استحضار دارید که چیزی که جرم نباشد امکان رسیدگی به آن وجود نخواهد داشت.

یکی از دانشجویان درباره سرنوشت سعید مرتضوی پرسید که رئیس قوه قضائیه گفت: در بخشی از پرونده دفاعیات این فرد اخذ شده و پرونده آماده ارسال به دادگاه است اما بخش دیگری درخواست اعمال ماده 18 داشتند که در حال بررسی است.

یکی از دانشجویان به نمایندگی از سایر اعضا درباره سرنوشت پرونده محمد‌جواد لاریجانی پرسید که رئیس قوه قضائیه گفت: قبل از اینکه این پرونده رسانه‌ای شود رئیس دادگستری استان تهران را احضار کردم و به او گفتم مدیون خواهی بود اگر به خاطر نسبت من با این فرد مراعات او را بکنی.

وی افزود: به ایشان گفتم بینی و بین‌الله آنچه حق است را مورد رسیدگی قرار دهید هر چند این موضوع به نوعی سیاسی کاری شده است زیرا ما سالانه 500هزار پرونده مربوط به اختلاف میان جهاد و منابع طبیعی داریم که حالا یکی از آنها به خاطر نسبت صاحب پرونده با من بزرگ شده است.

وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر به این پرونده رسیدگی شود و آنگاه من اگر زنده باشم حکم این پرونده را اجرا خواهم کرد.

یکی از دانشجویان به لاریجانی گفت: قریب 9 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری است آیا به نفع برادرتان تبلیغات خواهید کرد.

آملی لاریجانی گفت: من آدمی نیستم که پرچم کسی را به دست بگیرم هر چند که برادر من از متدینین است.

جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در جمع خبرنگاران

وی افزود: متاسفانه آن زمان که اصلاح‌طلبان شلنگ می‌انداختند برادر من در مقابل همه آنها ایستاد اما امروز از او به عنوان ساکت فتنه نام می‌برند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در زمان انتخابات مجلس در مساجد شهر قم خبر از خانه‌های چند هزار متری ساخته شده توسط برادرم می‌دادند تا چهره او را تخریب کنند در حالی که برادرم گفت بروید اگر چیزی پیدا کردید برای خودتان.

آملی لاریجانی گفت: آن زمان که از سوی مقام معظم رهبری به من پیشنهاد شد تا ریاست قوه قضائیه را به عهده بگیرم به ایشان گفتم خوب نیست دو برادر رئیس دو قوه باشند اما ایشان برای من نمونه‌های تاریخی مثال زدند و به این ترتیب من قبول کردم.

یکی از دانشجویان درباره وقف دانشگاه آزاد و همچنین مباحث مربوطه پرسید که آملی لاریجانی گفت: من هم با وقف دانشگاه آزاد مخالف بودم و همان زمان هم نامه‌ای شامل دلایل مخالفتم به مقام معظم رهبری دادم.

وی گفت: هر چند که به نظر من توهین به مجلس صحیح نیست شاید یک نماینده اشتباه کند اما اینکه بخواهیم به تقدس مجلس توهین کنیم به نظرم صحیح نیست.

لاریجانی زمانی که از وی درباره سرنوشت پرونده آقای م.ر پرسیده شد گفت: شما اشتباه کردید که از این فرد اسم بردید وقتی اسم برده می‌شود دیگر نمی‌توان به مسائل پاسخ داد زیرا براساس قانون ما منع داریم.

یکی از دانشجویان خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: آقای پورمحمدی دیروز عنوان کردند که پرونده م. ر تکمیل شده اما در مرحله دادگاه متوقف شده است.

لاریجانی گفت: من نمی‌دانم ایشان دقیقا چه چیزی گفته است اما اگر ایشان هم نام برده‌اند و مطلبی گفته‌اند اشتباه کرده‌اند به این دلیل که همه پرونده در سازمان بازرسی تهیه نشده است.

لاریجانی در آخرین بخش از سخنان خود دانشجویان را به قرائت سوره یاسین و همچنین تدبر در قرآن نصیحت کرد و گفت: دوست داشتم سؤالات شما فراتر از بحث‌های مربوط به قوه قضائیه می‌بود اما اینگونه نشد امیدوارم در جلسات بعدی این فرصت ایجاد شود.