سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

برای آقای BBC؛ سوریان 88 با سوریان 91 فرقی نکرده است!

    نظر

حمید سوریان در قاب بی بی سی چقدر تغییر می کند.

بی بی سی، سایت دولتی کشور انگلیس در گزارشی با تمجید از حمید سوریان برای قهرمانی او در المپیک؛ داستان زندگی پر فراز و نشیب سوریان را با فراز های تاریخی خود ساخته بیان می کند.

سایتی که تا دو سال پیش بیشترین توهین ها را به حمید سوریان، حسین رضازاده و امثال آنها داشت و بدلیل حمایت آنها از عدالت محوری در جامعه جزو دشمنان شماره یک خود معرفی می کرد امروز خود را حامی اصلی سوریان معرفی می کند.

در این گزارش که توسط خبرنگار ضد انقلاب فراری شبکه خبر تهیه شده است؛ در ابتدا از تفاوت حمید سوریان با برادرش محسن و برتری های او نسبت به محسن آورده است؛ می گوید:

"اسمش حمید بود. تر و فرز، با راکتوری از انرژی که نه در کوچه های شهر ری ته می گرفت و نه در باشگاه. استاد عبدالله زارع پدر کشتی خطه ری، می گفت حمید از محسن هم بهتر خواهد شد.

حمید 16 ساله، هم مودب بود و هم کمی پر رو. بستگی داشت چگونه با او صحبت کنی! وزن اول بود اما وزن آخری ها هم می دانستند که نباید سر به سرش بگذارند. حمید از شانزده سالگی تا بیست سالگی، با سرعت سرسام آوری پیشرفت کرد."

این گزارش که می خواهد سوریان را مخالف با نظام نشان دهد؛ در تمجید از سوریان می نویسد: سوریان با محمد بنا به دو طلای جهانی رسیده بود؛ سال 2007 اما فدراسیون یزدانی خرم، بنا را کنار گذاشت و کادر جدید آمد. در اردوی شمال، سوریان معترض شد به بی نظمی تمرینات. او را از اردو اخراج کردند. یاسین بهرامی پور را به عنوان ملی پوش، معرفی کردند به فدراسیون جهانی."

این سایت با غیر واقعی دانستن اهدای مدال طلای سوریان به احمدی نژاد بعد از مسابقات دانمارک می نویسد:"وقتی چهارمین طلا را در دانمارک گرفت و به ایران بازگشت، فقط سه ماه از انتخابات پر حادثه خرداد 88 می­گذشت و معترضین همچنان در خیابان بودند. آن ها از تلویزیون، تصویر اهدای مدال به رییس جمهور را دیدند.

دو سال بعد در جریان مسابقات جهانی استانبول، ناگفته های آن ماجرا را از زبان دو نفر از همراهان تیم ملی شنیدم که ذیلاً نقل می کنم.

به محض بازگشت و مطابق معمول، مدال آوران را نزد مسئولین مختلف می برند. به سوریان می گویند کت و شلوار بپوش که جای مهمی قرار است برویم. اتومبیل تشریفات آمده دنبالت.

وارد سالنی می شود که دو تا صندلی هست و دوربین فیلمبرداری. از مسئولین و مربیان کشتی، هیچ کس اینجا نیست. او را روی یکی از صندلی ها می نشانند. کاغذی به دستش می دهند. می گویند زود حفظ کن الان آقای دکتر میاد.

سوریان می گوید نمی توانم حفظ کنم. پاسخ می دهند که عیبی ندارد از رو بخوان.

همزمان محمود احمدی نژاد وارد می شود. از حیث جلب حمایت رهبری و ارگان های نظامی، سیاسی و رسانه ای، در بهترین روزهای دوران ریاست جمهوری اش قرار دارد. با سوریان دست می دهد، به او تبریک می گوید و می نشیند روی صندلی مقابل. سوریان بی آنکه چشم از روی کاغذ بردارد، آنچه نوشته شده بود را رو خوانی می کند."

حمید سوریان که دلیل اهدا مدال خود به احمدی نژاد را دفاع از حقوق ملت ایران و برای پاسداشت شهدای هشت سال دفاع مقدس عنوان کرده بود، براساس آنچه که انتظار می‌رفت، با خط دهی گردانندگان «بالاترین» و از سوی کاربران این سایت، مورد اهانت های فراوان قرار گرفته و مدال او بی‌ارزش عنوان شد.

اما دو روز پیش، بعد از گرفتن طلای المپیک عکس حمید سوریان در کنار آرم سایت بالاترین که در حال به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران و زدن دور افتخار دور تشک کشتی است قرار گرفت اما آرم «الله» که نشان رسمی جمهوری اسلام ایران است از روی این پرچم حذف شده بود.

اما ورق زدن تاریخ شاید بهتر بتواند زندگی حمید سوریان را به نمایش بگذارد. حمید سوریان که از جمله جنوب شهرنشینان درد کشیده است مانند خیلی از ورزشکاران و پهلوانان دیگر علقه شدیدی به عدالت محوری دارد. اسوه ای چون تختی برای او باعث شده تا همیشه دست دردمندان را بگیرد اگرچه خود نیز وضع مالی چندان خوبی نداشته است.

با شروع فعالیت های انتخاباتی در سال 88 او نیز مانند خیلی از ورزشکاران دیگر به حمایت از گفتمان عدالت پرداخت و از همان ابتدا فحاشی ها به او شروع شد. خائن بودن به مردم؛ جیره خوار رژیم بودن کمترین فحش هایی بود که حمید سوریان از طریق سایت هایی چون بالاترین، فیس بوک؛ توییتر و امثالهم می شنید.

برخلاف دروغی که گزارشگر سایت بی بی سی از تشریفاتی بودن اهدای مدال سوریان به احمدی نژاد مطرح می کند؛ گواه حمایت از گفتمان عدالت سوریان را می توان نه سه ماه بعد حوادث انتخابات بلکه چند روز قبل از انتخابات و حضور او در جمع کثیر مردم در مصلی تهران دانست. سوریانی که در کنار ورزشکاران دیگری همچون حمید استیلی به حمایت از گفتمان عدالت برخواسته بود.

البته فحاشی ها محدود به سوریان نبود؛ رضا زاده؛ استیلی و دیگر ورزشکاران حامی عدالت نیز مورد هجمه قرار می گرفتند و حتی به ارغوان رضایی تنیس باز ایرانی الاصل ساکن آمریکا هم رحم نمی کردند و او را هم به دلیل حمایت از احمدی نژاد خائن می دانستند.