سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

میراث فرهنگی تنگنظر نباشد/ لجاجت بر ارتفاع و قفلکردن ساخت و ساز

    نظر

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه کسی که خودش در بهترین نقطه شهر زندگی می‌کند، نمی‌تواند برای بافت‌های تاریخی شیراز نسخه بپیچد، گفت: لجاجت بر ارتفاع و قفل‌کردن ساخت و ساز چندان هنر نیست.

خبرگزاری فارس: میراث فرهنگی تنگ‌نظر نباشد/ لجاجت بر ارتفاع و قفل‌کردن ساخت و ساز هنر نیست

جعفر قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: این افراد اگر مشکلات مردمی را که در این بافت‌ها ساکن هستند از نزدیک ببینند متوجه می‌شوند ایده‌هایشان نه تنها درد مردم را کم نمی‌کند بلکه بر آن می‌افزاید.

وی افزود: اینکه کسی خودش در بهترین نقطه شهر زندگی کند و بعد برای بافت‌های تاریخی و فرسوده نسخه بپیچد، به هیچ وجه صحیح نیست.

 

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در بعضی از حوزه‌ها مانند حوزه مسکن که امکان جذب سرمایه‌های مردمی وجود دارد باید تعامل و همراهی بیشتری از میراث فرهنگی و شهرداری با سازندگان و سرمایه‌گذاران به ویژه در بافت‌های فرسوده به عمل آید.

وی تصریح کرد: معتقدیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید همراهی بیشتری داشته باشند، لجاجت بر ارتفاع و قفل‌کردن ساخت و ساز چندان هنر نیست و اگر سازمان میراث فرهنگی نخواهد در ضوابط و مقررات خود انعطاف داشته باشد به هر شکلی شده حتی به قیمت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه وارد عمل شده و برخورد می‌کنیم.

 

قادری خاطرنشان کرد: این حرکت‌های تنگ‌نظرانه‌ای که در میراث فرهنگی وجود دارد، باعث شده است تا مسائل و مشکلات بافت‌های تاریخی در این استان روز به روز بیشتر شود.

 

وی بیان کرد: برای چندمین بار به مسئولان استانی و ملی اخطار می‌دهیم که افراد تنگ‌نظری که اجازه نمی‌دهند با اصلاح ضوابط و مقررات، زمینه سرمایه‌گذاری و استفاده موثر و بهینه از آثار و ابنیه تاریخی فراهم شود، در صورتی که نمی‌توانند خود را با وضعیت موجود تطبیق دهند کنار گذاشته شوند و افرادی جایگزین آن‌ها شوند که با دید بازتری به قضایا نگاه کنند.

به گفته قادری مسئولان مرتبط با ساخت و ساز در بافت‌ها باید عزمشان بر این باشد که امکان سرمایه‌گذاری و تجدید حیات بافت‌ها را فراهم کنند تا این بافت‌ها از حالت متروکه و بلااستفاده بودن به سرزندگی و حداکثر استفاده برسد.

وی ادامه داد: این تنگ‌نظری‌ها بیشترین ظلم را به ساکنان بومی این بافت‌ها و مردم اصیل شیراز می‌کند.

وی ادامه داد: مردمی که سال‌ها در این بافت‌ها زندگی کرده و توان و ظرفیت مادی و معنوی خود را برای حفظ این بافت‌ها گذاشته‌اند باید بتوانند از محل سرمایه‌هایی که تا به حال حفظ کرده‌اند استفاده لازم را ببرند و مشکلاتشان حل شود.

قادری تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که طرح‌هایی که دولت برای احداث مسکن مهر انجام داد و در مناطق دور از دسترس بود اگر در بافت‌های فرسوده انجام می‌شد ره‌آورد بیشتری داشت و با هزینه کمتری می‌توانست مشکل مسکن مردم را حل و عدالت اجتماعی را بهتر محقق کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و برخورد با رانت‌خواری‌ها، ویژه‌خواری‌ها و زمین‌خواری‌ها در کنار مردم هستیم و چه در سطح استان و چه در سطح ملی، کمک می‌کنیم تا دست افرادی که از اعتماد مردم سو‌ءاستفاده کردند قطع شود و زمینه برای کارهای این چنینی فراهم نشود.

این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعضی از شرکت‌هایی که در بحث فلاحت در فراغت ورود پیدا کردند برای اینکه اعتماد کارمندان و مردم را به خود جلب کنند خود را منتسب به نمایندگان یا مسئولان و جایگاه‌های خاص می‌کنند و باید به مردم اطمینان داده شود که تخلف از ناحیه هر کس صورت بگیرد با آن برخورد می‌شود.

قادری خاطرنشان کرد: ما مراجعات بسیاری از ناحیه مردم در زمینه‌ سوءاستفاده‌های این چنینی داریم و انتظارمان این است که قوه قضائیه هیچ تعللی در کار خود نداشته باشد و به صورت جدی با این شرکت‌هایی که در این استان تشکیل شدند و پس از جمع‌آوری اموال مردم تعهدات خود را اجرا نکردند، برخورد کند.

وی افزود: باید مانند یزد، اصفهان و برخی استان‌های دیگر کشور سرمایه‌های خرد مردمی در احداث واحدهای تولیدی صنعتی به کار گرفته شود.

قادری ادامه داد: استان فارس در مسیر کاروان‌های انتقال قاچاق کالا و مواد مخدر قرار دارد و طبیعی است که بخشی از ناامنی‌ها از این موضوعات و موقعیت جغرافیایی فارس نشأت می‌گیرد، اما بخش عمده به مشکلات اقتصادی مربوط می‌شود.

وی افزود: آمارهایی که در زمینه مسائل امنیتی وجود دارد، برای استان فارس قابل قبول نیست و انتظار داریم نهادهای انتظامی و امنیتی جدی‌تر با معضلات برخورد کنند.

 

ورود جدی دستگاه‌های قضایی و امنیتی در پروژه‌ فلاحت 

وی بر لزوم ورود جدی دستگاه‌های قضایی و امنیتی در بحث‌هایی مانند پروژه‌های فلاحت در فراغت تاکید کرد و گفت: اکثر این شرکت‌ها سالم عمل نکردند و بخش قابل توجهی از نقدینگی مردم را جمع‌آوری کردند و به بهانه تحویل ساختمان و تحویل باغ شهر و ویلا، پول‌های کلانی را از مردم گرفتند که انتظار داریم قوه قضائیه به صورت جدی با این‌ها برخورد کند.

وی اضافه کرد: قبل از اینکه این اتفاقات پیش بیاید از سرنوشت صندوق‌هایی مانند قرض‌الحسنه رودبار یا موسسات فلاحت در فراغت عبرت گرفته شود و وضع به گونه‌ای نشود که هر کسی بتواند با بهانه‌ای مردم را سرکیسه کند و مبالغ بسیاری را جمع‌آوری کرده و تعهدات خود را نیز زیر پا بگذارد.

به گفته وی، اگر نتوانیم بحث اشتغال و درآمد مردم را حل کرده و فرصت‌های مناسبی را برای بارور کردن استعدادهای جوانان فراهم کنیم، جوان‌های فارس به سمت مسائل انحرافی اعم از اعتیاد و قاچاق و مسائل خلاف کشیده می‌شوند.

قادری تصریح کرد: انتظار داریم مجموعه نیروهای نظامی و انتظامی جدی‌تر با این مسائل برخورد کنند، هر چند بخشی از مشکلات به کمبود نیروی انسانی نیروی انتظامی باز می‌گردد و باید با استفاده از امکانات و تجهیزات موجود حداکثر فعالیت در این بخش‌ها انجام شود، ضمن اینکه ظرفیت نمایندگان نیز به طور کامل در اختیار آن‌هاست.

محدودیت‌هایی در استنباط از قانون اساسی وجود دارد 

قادری در ادامه این گفت‌وگو مباحثی را در مورد مدیریت شهری طرح کرد و اظهار داشت: در بحث مدیریت واحد شهری موانع قانونی وجود دارد و به دلایلی نمی‌توانیم این موانع را برطرف کنیم و محدودیت‌هایی که در استنباط از قانون اساسی وجود دارد به ما در مجلس اجازه نمی‌دهد که بتوانیم آن را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: انتظار ما از مجموعه دستگاه‌های مرتبط با مدیریت شهری مانند شهرداری، اداره‌کل راه و شهرسازی، استانداری، محیط زیست، آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌ها این است که با یکدیگر تعامل خوبی داشته باشند و در راستای هم‌افزایی توان و ظرفیت یکدیگر امکانات خود را بسیج کنند و با ایجاد مشکل برای دستگاه‌های دیگر دست‌اندر‌کار، مشکل مردم را افزایش ندهند.

به گفته وی، اگر این همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها نباشد شهر شیراز به عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور در آینده با مشکلات جدی در حوزه‌هایی مانند ترافیک و حمل و نقل رو به‌رو می‌شود که به راحتی قابل حل نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بعضی از طرح‌های گشایشی از قبیل توسعه خطوط عمومی حمل و نقل اعم از مترو و اتوبوس باید در بافت‌های مرکزی و بافت‌های پرترافیک انجام شود و اجرای طرح ترافیک نیز برای کنترل ورود خودروی اضافی به رینگ مرکزی شهر طرح مفیدی است که باید به نحو احسن انجام شود.