سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

حلقه ای دیگر از تجاری سازی شیراز

    نظر

در ادامه‌ی رشد قارچ‌گونه‌ی مجتمع‌های تجاری در شیراز این‌بار «بازار بزرگ طلا و جواهر» در چهارراه سینما سعدی و روبروی سینما سعدی در حال ساخت می‌باشد که تاکنون گودبرداری این مجتمع تجاری نیز انجام شده است.

با وجود ابهام همیشگی چرایی افزایش مجتمع‌های تجاری در شیراز، اما در مورد ساخت «بازار بزرگ طلا و جواهر» دو ابهام و سؤال دیگر نیز وجود دارد:

اعطای مجوز به مجتمع تجاری در یکی از پرترافیک ترین چهارراه‌های شیراز!

اول اینکه با چه رویکردی و به چه دلیل در یکی از پرترافیک ترین چهارراه‌های شیراز – که از قضا در مرکز طرح محدوده‌ی ترافیک نیز قرار گرفته – مجوز ساخت چنین مجتمع تجاری داده شده و چه دوراندیشی در آن دیده شده است؟

چرا حال که تمام تلاش‌ها برای از بین بردن جاذبه‌های کاذب در نقاط مرکزی شهر به منظور کاهش سفرهای درون شهری در این محدوده است، می‌بایست یک جاذبه‌ی جدید دیگر ایجاد شود؟

شهرداری شیراز از یک سو طرح محدوده‌ی ترافیک را به اجرا در می‌آورد و از سوی دیگر و برخلاف سیاست‌های قبلی خود با اعطای مجوز به مجتمع‌های تجاری در این محدوده، بخشی از اقدامات خود را به هدر می‌دهد!

این مجتمع به دلیل موقعیت خود – حتی اگر دارای پارکینگ هم باشد – باز هم با توجه به دو قسمت شدن خیابان قصردشت در این محدوده و وجود تنها 2 لاین عبوری برای خودروها، بدون شک مشکلات ترافیکی این منطقه را دوچندان خواهد کرد!

اشباع مجتمع‌های تجاری و رکود مجتمع‌های تجاری مجاور!

اما در مورد رشد قارچ‌گونه‌ی مجتمع‌های تجاری به خصوص در مرکز شهر باید به این نکته اشاره کرد که ساخت این مجتمع‌ها به گونه‌ای اشباع شده است که 2 مجتمع تجاری که در چهارراه ملاصدرا ساخته شده‌اند یکی پس از مدتی به دلیل عدم استقبال تعطیل شده و دیگری هم تنها 3 طبقه از 6 طبقه مجتمع خود را فعال می‌بیند که حتی فعال نمودن شهربازی و قسمت فود کورت (به محوطه‌ای اطلاق می‌شود که در آن رستوران‌ها و فست‌فودهای مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند) نیز نتوانسته رکود این مجتمع را بازگرداند.

به نظر می‌رسد مسئولان ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهند که علت حرص و ولع آنان برای اعطای مجور به مجتمع‌های تجاری در شیراز چیست و اینکه اگر هنوز بر این رویه‌ی خود اصرار دارند حداقل قبل از اجرای طرح ترافیک و همچنین طرح تفصیلی شیراز فکری اساسی درمورد این مجتمع‌های تجاری و ترافیک حاصل از آنان کنند تا با بهره‌برداری این مجتمع تجاری شاهد قفل شدن مرکز شهر نباشیم. (شیرازنا)