سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ سیاسی فرهنگی پاتک

مصاحبه5/ طلبه سیرجانی (علیرضا جهانشاهی)

    نظر

مصاحبه کوتاه

با طلبه عدالت خواه سیرجانی

این مصاحبه را به مناسبت سال روز سفرمان از شیراز به محل تحصن ایشان در شاه عبدالعظیم تهران ، روی وبلاگ می گذارم . یاد این سفر عدالت خواهانه بخیر 

ایشان تمایلی به انجام مصاحبه نداشتند تا جایی که چند بار انجام مصاحبه را به تاخیر انداختند و در آخر در ضمن پیامکی گفتند : " سلام برادر ، شرمنده ام به خدا من بدرد این مصاحبه (در باب انتخابات ) نمی خورم . اصلا مطلبی از دلم نمی جوشد تا بر دل بنشیند ، من هم که حرفه ای نیستم . شما را به خدا بی خیال بنده حقیر ضعیف شوید . باز هم شرمنده "  و نهایتا با اصرار شدید بنده حاضر به انجام مصاحبه شدند .

در ابتدای مصاحبه تلاش کردم ایشان را راضی کنم و گفتم ما دنبال حرف های خاص نمی گردیم ، صحبت های عادی کافی است و مثلا این که به نظر شما در مجلس چه چیزی روی زمین مانده . مجلس باید چه چیزی را پیگیری کند ؟

ایشان فرمودند : اولا بدم می آید از این مجلسی ها ، از این آقایان چون خیلی خوشم نمی آید ، خیلی با اشتیاق نیستم در مورد این قصه . در مورد مجلس هم شاید بتوانم یه مطلبی بگم ولی این که بسیج چه بکند و .. نه . بنده هم فقط دو سوال آخر را پرسیدم . و اما مصاحبه :

-مهمترین چیز های که به نظر شما در مجلس روی زمین مانده و آرمان ها و اهدافی که نمایندگان باید به آن ها عمل کنند و عمل نکردند چیست ؟

بسم الله الرحمن الرحیم . اجمالا یکی از مطالباتی که شاید جای خیلی کار داشته و خواهد داشت و جای تاسف است که چرا تا به حال روی آن کار نشده بحث اصل 8 قانون اساسی است . بحث قانون گذاری و تبیین قوانین عادی از مسئولیت های مستقیم مجلس است . متاسفانه بعد از 33 سال هنوز این اصل روی زمین مانده و قواین آن مصوب و اجرایی نشده است .

-اگر اشتباه نکنم اصل هشت همان امر به معروف است دیگر ، شما همان امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی مد نظرتان است ؟  

نه ، آن جا چهار بخش است . امر به معروف و نهی از منکر مردم به مردم ، مسئولین نسبت به مسئولین ، مسئولین نسبت به مردم و مهمترین هم مردم نسبت به مسئولین .

به تعبیری نظارت مردم بر عملکرد مسئولین . این تا به حال عملیاتی نشده است . قواین عادی آن تصویب نشده . خلا خیلی مهمی وجود دارد و ثانیا تکلیف افراد مشخص نیست . کسی مثل بنده حقیر که بنا به وظیفه شرعی خواستم در قبال یک تخلفی که از مسئولین دیدم اقداماتی را بکنم ؛ البته وظیفه ام را انجام داده ام هم در قبال شرع و هم در قبال وظیفه ای که نسبت به انقلاب و نظام دارم ؛ خوب هیچ قانونی این را تعریف نکرده است . و این جا کار گویا به تشخیص شخص واگذار شده و این هم تبعات خاص خودش را دارد . تا همین حد کافی است .

-در کار های که تا حالا مجلس انجام داده . مثلا قضیه دانشگاه آزاد ، طرح نظارت و امثالهم .

واقعا دل خوشی از کلیت نمایندگان مجلس ندارم از این جهت یه جورایی نا امیدم از مسئولین رسمی که کار های در حد و شان و قد و قواره انقلاب اسلامی انجام بدهند . چون انتظار امثال ما ها که فکر می کنم درست هم هست ، از مسئولین خیلی افقش بالا است ، وقتی می بینیم یک انقلاب با این عظمت اتفاق افتاده است که به پای آن سیصد هزار شهید است و حضرت امام زندگی خود را وقف انقلابی می کند که به دنبال آن نظام اسلامی شکل می گیرد و بعد ما می بینیم دیروز و امروز مسئولین ما در قد و قواره نظام و انقلاب نبودند و افق آن ها گویا خیلی پائین تر از آرمان های انقلاب است . از این جهت بنده با همه حقارتی که دارم واقعا نمی دانم چه بگویم که بدبرد نوشتن شما هم بخورد ؛ نا امیدم از این که از مسئولین انتظار داشته باشیم بخواهند مثلا آرمان های انقلاب را دنبال کنند ؛ یا مسئولین آرمانی فکر و انقلابی عمل کنند .

انتظار این است که مسئولین و خصوصا مجلس انقلابی فکر و عمل کند و منفعل نباشد .

-در بحث انقلابی عمل کردن و این ها ، طبیعتا هیچ نماینده ای نمی گوید من انقلابی نیستم همه هم خود را هم انقلابی می داند و هم ولایت مدار. در بحث های مختلف این ها چگونه عمل کنند که به نظر شما انقلابی باشد .

من دوست داشتم کلی رد شوم که مبهم بماند ولی شما شاید بخواید قضیه رو محسوس تر کنید . شما دانشگاه آزاد را اسم بردید ، یا صداو سیما . اصلا نمایندگان تا به حال دانشگاه آزاد را نمی دیدند . از همان روز اول تا به حال ؟

این ثروت عظیم ، امکانات ، جایگاه آن در زندگی مردم ، مسئولین و نخبگان . طوری شده که گویا این دانشگاه به ابعاد مختلف سیاسی ، فرهنگی و علمی آحاد مردم گره خرده است . چرا باید این طور بی در و پیکر باشد ؟ گویا ملک شخصی عده ای خاص است . گویا از اول یا آقایان غافل بودند یا خودشان هم سهیم بودند . که گذاشتند در سی سال این اتفاق بیفتد و الان یک معضل شود برای انقلاب و نظام .

گلایه های ما خیلی ریشه ای است از ساختار مجلس . نمایندگان مختلف در دوره های مختلف . کسی مثل من قانع نیست که حالا نمایندگان این دوره یا آن دوره فرض کن ، ظاهر یک مشکل را اصلاح کنند . مثل این که فقط وضع ظاهری یکی ساختمان خراب را نقاشی کنند . این شان انقلاب ما نیست . ظرفیت انقلاب ما بسیار بالاست  . مثلا صدا و سیما . صدا وسیمای ما در شان نظام ما نیست . در شان انقلاب و شهدا نیست و مسائل دیگر. مثلا در سیستم اقتصادی ما از جهت اختلاسی که به بار آمد . تخلفاتی که در این سیستم رخ می دهد این واقعا یک گند بزرگی بوده که خیلی از مسئولین نظارتی ما را از جمله مجلس را زیر سوال می برد .

این آقایان در این مملکت چکاره اند ؟ وکیل مردم اند ؟ باید یک اختلاس سه هزار میلیاردی گندش در بیاد تا آقایان وارد عمل شوند ؟ پس قبلش چه می کردند ؟ اگر بخواهیم ریز شویم حرف ما اثبات می شود که مسئولین البته نه همه ، اما بسیاری از مسئولین و بسیاری از از نمایندگان مجلس کاملا تعطیل تشریف دارند . انقلابی نیستند و خواب اند . چه بگویم ؟

-شما با کلامتان حق مطلب را ادا می کنید اما چیزی که به نظرم می رسد این که شما فرمودید صدا و سیما و مجلس در شان انقلاب نیست . اگر درست جمع بندی کنم ، شما می فرمایید بحث از مصادیق خارج است و ساختاری است . حالا این بحث ساختار در مورد نماینده هاست و یا اصل مجلس ؟ البته در اصل ضرورت مجلس کسی شک ندارد اما فکر می کنم بحث تان روی خود نمایندگان است درست می گویم؟

بله ، ریشه مشکلات در ساختار ها نیست . به افراد بر می گردد با همین ساختار اگر افرادی با تقوا و انقلابی (کار آمدی و تخصص هم مهم است ) باشند ، ضعف های ساختار که طبیعی هست و قابل اصلاح . بنده در حد فهم ناقص خودم عرض می کنم که مشکل اصلی ضعف افراد و مسئولین است .

-بحث های که می کنید فرا جناحی هست و به هر دو جناح بر می گردد ؟

بله ، بله .

-به نظرتان دقیقا چه چیزهای در مجلس روی زمین مانده است ؟ در بحث اصل هشت بود که فرمودید ..

من خیلی هم نمی خواهم اصل هشت به عنوان عمده حرف ما مطرح باشد . اصل هشت شاید یکی از نمونه های است که تا به حال مغفول مانده . در صورتی که من فکر می کنم مهمترین کاری که انتظار داریم از نمایندگان این است که مطالبات ولی جامعه را پی گیری کنند . این خود کلیدی ترین مطلب است .

عدالت خواهی در حیطه امر به معروف است و می تواند در اصل هشت بگنجد . مهمترین مطالبات ولایت الان عدالت خواهی است . اصل هشت یکی از مطالبات آقا است . اگر کلان تر بحث را مطرح کنیم این که بهترین کار نمایندگان باید توجه به مطالبات آقا ئر مباحث باشد و کاری کنند که حرف آقا روی زمین نماند . از جمله اصل 8 و بحث نظارت بر عملکرد نمایندگان . شاید از کوچکترین مطالبات آقا و حداقل انتظار ایشان این بود که مصوبه نظارت ، جامع و کامل مورد بررسی قرار بگیرد ولی دیدیم که چه بر سرش آوردند آقایان .

-در بحث سفارت خانه انگلیس اقدام مجلس را چگونه ارزیابی می کنید ؟

در این بحث وارد نشوم بهتر است . چون شخصا نظری کلی دارم . کلا نظرم این است که باید سفارت ها را مورد احترام قرار داد و سفرا مهمان هستند . و روابط اقتضا می کند که ما یکسری اصول را رعایت کنیم . بحث های دوستان داشتند مثلا در مورد سفارت عربستان ، بحرین و ... معمولا من مخالف بودم با این که بچه ها بخوان به سفارت خانه ها تعرضی بکنند .

-نه ، من منظورم این است که مجلس طوری عمل کند که کار به این جا نرسد . به موقع کار انجام دهد تا به این جور جاها نرسد .

به نظر بنده هم راه اصلی و درست اقدام رسمی است . مثلا قطع رابطه . اگر واقعا صلاح نیست رابط ما با هر کشوری مثل انگلیس قطع رابطه شود من معتقدم اگر بچه حزب اللهی ها هم می خواهند کاری کنند بروند جلوی وزارت امور خارجه . اگر فشار و تحصنی قرار است وارد شود به دستگاه دیپلماسی ما وارد شود که این سفارت خانه باید تعطیل شود .

انتظار این بود که مجلس مصوبه محکم تر و انقلابی تری را تصویب می کرد . آن هم نه بعد از این همه مدت . ظاهر انگار یکی دو سال قصه کاهش روابط با انگلیس خوابیده و خاک خورده بود . با این که مجلس شاید خواست خودش را انقلابی نشان دهد ولی من فکر می کنم حالت انقلابی این بود که کاملا سفارت خانه را تعطیل می کرد و باغ قلهک را کاملا از تصرف آن ها در می آورد . در بحث سفارت انگلیس فکر می کنم ، البته یقین ندارم ، گمانم این است که این کار برکات و ثمراتی می توانست داشته باشد اگر مسئولین هم بعداز ماجرا منفعل نشده بودند ، اگر مثل لانه جاسوسی آمریکا عمل شده بود فکر می کنم برکات این ماجرا بسیار زیادتر بود . متاسفانه نا هماهنگی های بوجود آمد . دانشجویان اقدام کردند اما مسئولین حمایت نکردند و قضیه شاید به نتیجه مطلوب نرسید .

در قصه روباه  پیر شخصا مخالف نبودم با تسخیر . ولی حیف که کار بر عکس شد . به جایی که ما طلبکار باشیم ، انگار بدهکار هم شدیم .

-سوال بعد این که آفت های تهدید گر کجاست . آفتی که مجلس را تهدید کند و دوباره مجلس بشود همین چیزی که الان هست . دوباره اگر بخوایم چهار سال دیگر هم همین مصاحبه بکنیم دوباره همین بحث ها مطرح باشد . مجلس انقلابی عمل نکرد و ....

چه آفتی وجود دارد که دوباره شاهد همان مجلس باشیم ؟

شما دعا کنید که بدتر از این نشود .

-این جوابتون رو می نویسیم ها !

بنویسید . امیدواریم که بهتر شود . انشاالله که بهتر شود . نهایتا دو سه ماه دیگر مشخص می شود . در این قضایا متاسفانه یا خوشبختانه من ریشه ای فکر می کنم ، مجلس که عصاره فضائل و شاید رذائل ملت است . اگر مردم ما خوب باشند نماینده ها هم خوب می شوند اگر بد باشند آن ها هم بد خواهند شد . اصل بر می گردد به میزان تقوای آحاد مردم . هر چقدر مردم انقلابی تر و با تقوا تر باشند ، نمایندگان بهتری به مجلس می فرستند . ریش و قیچی در کل دست مردم است . اما از نقش خواص ، رسانه ها و جریانات تاثیر گذار هم نمی شود غافل شد .

اما نهایتا یک مجلس می شود اصول گرا و دیگری هم اصلاح طلب . بنده از هیچ کدام دل خوشی ندارم . آن طور که انتظار می رود که دل آدم را شاد کنند ، البه دل ما زمانی شاد می شود که ببینیم دل آقا را شاد می کنند . من احساس می کنم هیچ مجلسی تا حالا دل آقا را شاد نکرده  . به نظرم یه جاهایی دیگه آقا راضی می شه . در واقع چاره ای نداره جز این که به این آقایان اکتفا کنند . و الا به نظر بنده حقیر این ها تا به حال دل آقا را خوشحال نکرده اند . یک مثال یادم افتاد . در اعتکاف چند سال پیش در مسجد امام حسن عسکری قم ، بعد از رحلت آیت الله تبریزی بود . ایشان هر سال در این اعتکاف می آمدند . آن سال پسر ایشان آمدند و این خاطره را تعریف کردند . آیت الله تبریزی از یک نفر دیگر نقل کرده اند که امام زمان را وقتی دیده اند از ایشان پرسیده اند آقا از طلبه ها راضی هستید (البته این جا به ضرر ما طلبه هاست ) امام زمان فرموده اند : اگر راضی نباشم چه کنم ؟

من فکر می کنم خیلی جواب دقیقی است ، آقا اگر از مسئولین و نمایندگان اعلام رضایت نکند که حتی ما ندیدیم خیلی آقا اعلام رضایت بکنند . از مردم هم آقا و هم امام اعلام رضایت کرده اند اما از مسئولین ندیدم خیلی آقا از ته دل اعلام رضایت کنند با این حال حتی اگر اعلام رضایت هم کنند از همان باب این است که اگر راضی نباشند چه کنند ؟ انتظار ما از نمایندگان خیلی بالاست . والا این که دوره ای اصلاح طلب می یاد و دوره ای اصول گرا دردی را دوا نمی کند .

نکته آخر : بنده شخصا در حد فهم ناقص خودم به نظرم می رسد که همه قضایا به تقوا بر می گردد . مسئولین تقوا داشته باشند آن هم تقوا به اندازه خودش . کسی که تقوا دارد بصیرت دارد . در تعبیر قرآن همان فرقان . جدا کردن حق و باطل . انسان با تقوا ولایت مدار است . تنها راه رسیدن به خدا از کانال ولایت می گذرد . انسان با تقوا اگر عرضه کاری را نداشته باشد مسئولیت قبول نمی کند . نیازی نیست بگوییم با تقوای با عرضه . اگر با تقوا است وقتی می فهمد نمی تواند کار کند مسئولیت قبول نمی کند .

جمله ای را در شیراز که شما هم شیرازی هستید اولین بار در آن جا عرض کردم که :

مهمترین تجربه من این است که اگر کسی تقوایش بیشتر از قدرتش باشد به مردم خدمت می کند اما اگر کسی قدرتش بیشتر از تقوایش باشد به مردم خیانت می کند . حالا اگر کسی تقوایش که نیروی کنترل کننده هم هست ، در حد قدرتی که نظام به او می دهد باشد تخلف نمی کند اما اگر کسی تقوایش به اندازه قدرتی که نظام در اختیارش قرار می دهد نباشد یقینا خیانت خواهد کرد . امیدواریم مردم انسان های با تقوایی را به مجلس بفرستند .

حسن ختامی که بعد از مصاحبه ایشان فرمودند : من کار اصلی را قیام یاران ولایت می دانم . اگر می خواهند مجلس و .... درست شود باید یه عده از بچه های حزب الله که می خواهند حرف آقا روی زمین نماند قیام بکنند برای احیایی امر به معروف و نهی از منکر . و تا نظارت مردم بر مسئولین احیا نشود ما خلا موجود را نمی توانیم پر کنیم .